Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Olja, 350
Moderator: Moderatorer
Olja, 350
Hejsan de är så att ja har letat efter någon olja som lämpar sig för växellådan/bakaxelhuset på en bm 350 boxer
vilken GL klass är de man ska ha, eftersom bakaxeln är väll av "hypoid" typ så den skulle väll ha gl-5 men transmissonen består ju av gula metaller som inte tål gl-5 går de bra med gl-4 då eller är de för starkt?
mvh
vilken GL klass är de man ska ha, eftersom bakaxeln är väll av "hypoid" typ så den skulle väll ha gl-5 men transmissonen består ju av gula metaller som inte tål gl-5 går de bra med gl-4 då eller är de för starkt?
mvh
Re: Olja, 350
Det ska vara vanlig SAE 80W/90 GL 1 alltså inte hypoid.
Det går även alldeles utmärkt att använda vanlig motorolja SAE 10w30.
Jag kör min Boxer 350 på Agrol Turbo kombi olja i växellåda, bakaxel.
Det går åt 53 liter olja.
Det går även alldeles utmärkt att använda vanlig motorolja SAE 10w30.
Jag kör min Boxer 350 på Agrol Turbo kombi olja i växellåda, bakaxel.
Det går åt 53 liter olja.
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
ahaa okej tack för svaret, men blir inte 10w30 lite för "blaskigt" eller va man ska säga, på en varm sommar dag vid hårt arbete?
men de står ju i verkstadshandboken att de går med 10w30 så de borde inte ha någon betydelse,
Kommer du ihåg vad dom tar för Agrol turbo kombi oljan? ja hittar ingen prislista på lantmännen
swedol tar 19:75kr/l exkl. moms.
Mvh
men de står ju i verkstadshandboken att de går med 10w30 så de borde inte ha någon betydelse,
Kommer du ihåg vad dom tar för Agrol turbo kombi oljan? ja hittar ingen prislista på lantmännen
swedol tar 19:75kr/l exkl. moms.
Mvh
Jag skall inte uttala mig något tvärsäkert om just din traktor och vilka oljor den behöver. Men det är så här att man har olika beteckningar på motoroljor och växellådsoljor, men dom kan ha samma viskositet. Det är bara nummerserierna i specarna som ligger lite olika i det fallet.
Det finns mer om detta på nätet och jag tror t.o.m. att jag har sett en jämförande tabell på det här forumet.
Det finns mer om detta på nätet och jag tror t.o.m. att jag har sett en jämförande tabell på det här forumet.
aa jo de vet ja, de är olika viskositeter på transmisson och motor olja bara för man inte ska förväxla dom men ja har för mig att 80w90 är de samma som sae30 motor olja vad nu de betecknar, skulle vara väldigt fint om man hitta tabell på det
Edit: hitta en tabell
Edit: hitta en tabell
den var bättre, som de såg ut(ja gissar) så verkar 80w90 vara i jämförelse med 20w40/25w40
såg nu att dom hadde jämförelse tabell längst ner på sidan och 10w30 och 80w90 verkar ju inte alls samma,
såg nu att dom hadde jämförelse tabell längst ner på sidan och 10w30 och 80w90 verkar ju inte alls samma,
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...