Hej, jag har universalolja i min hydraul, tror det är 30. Nu när det är kallt märker jag att det går lite trögt samt att det låter lite från pumpen. När den gått några minuter försvinner problemet. Är det idé att byta till riktig hydraulolja.
En del säger si en del säger så, är det någon som vet vad som är bäst.
Peter
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Hydraulpump bm 400
Moderator: Moderatorer
Re: Hydraulpump bm 400
Jag kör alltid med Hydraulolja SHS 32 i mina hydraulsystem, just pågrund av det du säger.
Det är för att oljan är så seg i kylan, hydrauloljan blir tunnare när det är kallt. Brukar finnas i olika typer, 32 o 46 är den vanligaste, 32 oljan är tunnare o tål kallare grader o 46 oljan är tjockare o tål högre värme.
Men det ska fungera med vanlig olja oxå typ 10w-30.
Det är för att oljan är så seg i kylan, hydrauloljan blir tunnare när det är kallt. Brukar finnas i olika typer, 32 o 46 är den vanligaste, 32 oljan är tunnare o tål kallare grader o 46 oljan är tjockare o tål högre värme.
Men det ska fungera med vanlig olja oxå typ 10w-30.
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...