Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Temperatur 320 Buster
Moderator: Moderatorer
Temperatur 320 Buster
Min pappas 320 vägrar gå upp i temperatur. Vi har bytt termostat på den, men det hjälpte inte. Vi har testat att mäta med en extern temp.mätare rätt i kylaren och hur hårt man än kör med traktorn så går han bara upp i 55-60 grader celcius, gardinen fullt uppdragen. Vi tog tillochmed bort fläkten bara för att testa och då fick vi upp han i temperatur, men så ska man ju inte behöva göra. Finns det någon här som har någon ide om vad det kan vara? Själv har jag slut på ideer, tycker det är så obegripligt att han inte går upp i temp. Tempmätaren i traktorn går endast upp ytterst lite på det vita fältet, dvs att det ska gå upp en centimeter till för att vara nära det gröna fältet.
Re: Temperatur 320 Buster
Hej!
Jag har samma problem med min 430 och har därför sökt lite på problemet. Ett vanligt fel har visat sig vara packningen runt termostaten som inte självklart följer med när man köper ny. På min var den packning helt söndertrasad och då spelar det ingen roll hur mycket termostaten stänger.
Sedan är det inte någon bra ide att mäta tempen i kylaren då den inte säger någonting om motoertempen. Det är ju bara när motorn håller på bli för varm så termostaten öppnar som kylaren blir varm. Har man då svårt att få upp tempen så kommer inte kylavattnet att bli varmt. Blir vattnet i kylaren däremot lite varmt utan att motorn är varm kan du utgå från att endera termostaten eller packningen är väck.
I den här tråden från Maskinisten hittar du lite matnyttigt om motortemp. http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=20416 Ny packning hittade jag på mekonomen. art nr 17-112 men det var till en 430 så det är ju inte säkert att den passar men det är ju lätt att koll hos Ollsons i Ellös om det är samma termostat.
/Mats
Kollade hos OIE och det verkar vara samma termostat som i 430.
/DS
Jag har samma problem med min 430 och har därför sökt lite på problemet. Ett vanligt fel har visat sig vara packningen runt termostaten som inte självklart följer med när man köper ny. På min var den packning helt söndertrasad och då spelar det ingen roll hur mycket termostaten stänger.
Sedan är det inte någon bra ide att mäta tempen i kylaren då den inte säger någonting om motoertempen. Det är ju bara när motorn håller på bli för varm så termostaten öppnar som kylaren blir varm. Har man då svårt att få upp tempen så kommer inte kylavattnet att bli varmt. Blir vattnet i kylaren däremot lite varmt utan att motorn är varm kan du utgå från att endera termostaten eller packningen är väck.
I den här tråden från Maskinisten hittar du lite matnyttigt om motortemp. http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=20416 Ny packning hittade jag på mekonomen. art nr 17-112 men det var till en 430 så det är ju inte säkert att den passar men det är ju lätt att koll hos Ollsons i Ellös om det är samma termostat.
/Mats
Kollade hos OIE och det verkar vara samma termostat som i 430.
/DS
Packningen du pratar om här är gummiringen runt termostaten?
BM 320 Buster ´64 - BM H10 350 ´61 - KBK BM 55 ´54
Tack så hemskt mycket Senmathal! Där var inte någon packning med runt termostaten som jag satte dit, denna termostaten var köpt på oie också. Måste säga att det är extremt dåligt av oie att inte lagerhålla denna packning eller iaf skriva att den inte följer med. Jag tyckte att det var lite konstigt när jag tryckte dit den. Men jag utgick ifrån att packningen som sitter i mellan skulle täta då denna faktiskt heter termostatpackning hos oie, vilket också kan ifrågasättas om den verkligen ska kallas detta. Ska ner direkt efter jobbet imorgon och beställa en sådan packning på Mekonomen. Tack igen!
Packning som OIE säljer är den som ska hindra kylarvätskan att rinna ut på backen medan gummipackningen som träs över kanten på termostaten skall hindra vätskan att strömma förbi vid sidan om termostaten mellan de båda sidorna i termostathuset.Bolinder skrev:Tack så hemskt mycket Senmathal! Där var inte någon packning med runt termostaten som jag satte dit, denna termostaten var köpt på oie också. Måste säga att det är extremt dåligt av oie att inte lagerhålla denna packning eller iaf skriva att den inte följer med. Jag tyckte att det var lite konstigt när jag tryckte dit den. Men jag utgick ifrån att packningen som sitter i mellan skulle täta då denna faktiskt heter termostatpackning hos oie, vilket också kan ifrågasättas om den verkligen ska kallas detta. Ska ner direkt efter jobbet imorgon och beställa en sådan packning på Mekonomen. Tack igen!
Ja jag håller med om att det är konstigt att den inte finns hos OIE då det verkar vara vanligt att packningen är helt kass. Det är en vanlig typ av packning på termostater dessutom och det borde inte vara svårt för OiE att ha hemma. Konstigast av allt är väl att inte tillverkaren stoppar med en packning i kartongen. Man kanske skulle skriva en rad till OIE och informera om detta.
/Mats
'parbring skrev:Packningen du pratar om här är gummiringen runt termostaten?
Ja!
/Mats
Kan de vara så bra så att de är samma fel på min 350? den blir aldrig över 40c(alltså mätaren rör sig inget) vid körning utan last.
men vad ja hört så är de så på 350?? ja har inte gummiringen runt termostaten ska testa sätta dit en eller silikon.
och sen när man kört 1timme utan värme och känner i kylaren så är de typ 35-40c alltså äre väll nått fel vid termostaten
...Kom på nu att ja fick upp han i 45grader en gång i sommras när ja körde kärra bakom fullt med planker vilket var runt 800kg-1000kg hmm ca 1,5mil
Mvh
men vad ja hört så är de så på 350?? ja har inte gummiringen runt termostaten ska testa sätta dit en eller silikon.
och sen när man kört 1timme utan värme och känner i kylaren så är de typ 35-40c alltså äre väll nått fel vid termostaten
...Kom på nu att ja fick upp han i 45grader en gång i sommras när ja körde kärra bakom fullt med planker vilket var runt 800kg-1000kg hmm ca 1,5mil
Mvh
Om kylaren blir varm innan motorn kommit upp i temperatur är det endera fel på termostat eller packning. Om packningen saknas så är det omöjligt att det ska bli tätt.tobbe-38 skrev:Kan de vara så bra så att de är samma fel på min 350? den blir aldrig över 40c(alltså mätaren rör sig inget) vid körning utan last.
Mvh
På min 430 får jag tyvärr inte upp tempen trots packning och kall kylare så jag vet inte om dom har svårt att komma upp i temperatur också.
/Mat
Hej! Samma fel på farsgubbens 430, satte i en ny termostat, flyttade över gamla packningen med hjälp av silicon, blir ej varm. Funderar på att löda igen det lilla avluftnings hålet i termostaten som var större på den nya termostaten. Någon som provat?
Hmm skruva isär termostathuset och där var de ingen pakning och ja vet till 100% att de inte vart tätt där, ska fixas och se om de blir bra till våren sen,
RD350 skrev:Hej! Samma fel på farsgubbens 430, satte i en ny termostat, flyttade över gamla packningen med hjälp av silicon, blir ej varm. Funderar på att löda igen det lilla avluftnings hålet i termostaten som var större på den nya termostaten. Någon som provat?
Skulle tippa att det inte gör någon nämnvärd skillnad. Det är likadant på min 430 trots hel termostat och ny packning. Jag tror inte att motorn utvecklar värme så det räcker vintertid. Det är väl ett känt fenomen att dieslar inte blir så varma. Kör man dessutom värmefläkten fungerar ju den som en kylare. Oftast går väl trakorn inte så hårt heller om man t. ex skottar snö. Om man skulle belasta den lite på maxvarv skulle kanske tempen gå upp lite.
Det många tipsar om är att skärma för kylaren. Vet inte vad det gör för skillnad. Ett annat tips kanske kunde vara att ta bort fläkten men då får man hålla koll om utetempen stiger. Det lutar nog åt att jag kommer att testa att ta bort fläkten och se vad som händer. Motorn mår ju bäst av att komma upp i rätt drifttemperatur.
/Mats
Har en 430, og har ingen problem med temparatur ved lett snørydding i -15 grader. Måleren går til midten på det grønne feltet, og motorhuv tinar av, og blir varm. skiftet termostat for noen år siden, men husker ikke om det var noen gummitetning på min. Kanskje skillnad på årsmodeller. legger ved bild fra delekatalog
i värsta fall kan man väll ta bort en eller båda bladen på kylfläkten? för den drar väll bara ifrån värmen från kylaren
Kylfläktens huvudsakliga uppgift är väl kyla vattnet som cirkulerar i kylaren men så länge termostaten är stängd så cirkulerar ju inget vatten i kylaren. Nu får jag dock för mig att fläkten även kyler själva motorn från utsidan så att säga. Är det 15 grader kallt och fläkten blåser för fullt på motorn borde det rimligen kyla ganska bra. Som jag tänker mig är det denna sekundära kyleffekt man kommer ifrån när man skärmar av kylaren eller tar bort fläkten.
/Mats
/Mats