Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Spridarhylsor BM36 1053 Motor
Moderator: Moderatorer
Spridarhylsor BM36 1053 Motor
Min BM36 53års Har börjat läcka vatten vid spridarhylsorna Någon som vet om det är samma hylsor i 1053 och 1113 motor Går det att byta dom utan att ta av toppen Tacksam för tips och goda råd
Re: Spridarhylsor BM36 1053 Motor
Ja det är samma kopparhylsor till 1113, 1113A, D42 motorerna. Alltså Bm 35-36, Bm 350, Bm 600, Bm 650.
Ja det går att byta dom utan att ta bort toppen, men du måste ha ett specialverktyg för att få upp dom o även att få dit dom nya, har jag för mig.
Det sitter en tätningsring i botten på kopparhylsan oxå, byt dom oxå.
Brukar vara dom som är fel på om det kommer upp kylarvatten mellan kopparhylsa o topplock.
Delar finns hos Olssons i Ellös.
Lycka till !!!
Ja det går att byta dom utan att ta bort toppen, men du måste ha ett specialverktyg för att få upp dom o även att få dit dom nya, har jag för mig.
Det sitter en tätningsring i botten på kopparhylsan oxå, byt dom oxå.
Brukar vara dom som är fel på om det kommer upp kylarvatten mellan kopparhylsa o topplock.
Delar finns hos Olssons i Ellös.
Lycka till !!!
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
Jo toppen måste demonteras!!
annars är det omöjligt att kona hylsorna i spetsen, vilket kan få till följd att det rinner ner vatten i cylindrarna istellet.
Och det kan bli en tragisk upplevelse.
specialverktyget som behövs både till urdragning och koning är ganska enkelt att tillverka, men det absolut bästa är att
hitta någon som har orginalverktygssatsen, eftersom sätet till hylsan bör brotchas för att få det tätt.
Jag brukar låna verktygssatsen på lantmännen, -som tips.
annars är det omöjligt att kona hylsorna i spetsen, vilket kan få till följd att det rinner ner vatten i cylindrarna istellet.
Och det kan bli en tragisk upplevelse.
specialverktyget som behövs både till urdragning och koning är ganska enkelt att tillverka, men det absolut bästa är att
hitta någon som har orginalverktygssatsen, eftersom sätet till hylsan bör brotchas för att få det tätt.
Jag brukar låna verktygssatsen på lantmännen, -som tips.
Har man originalverktyget ifrån Lantmännen då behöver men inte riva toppen.
När jag bytte hylsor på min Bm 650, tog jag ut Lantmännens montör o han bytte hylsorna med toppen orörd på motorn, har alltid varit tätt sedan dess.
Jag vet även flera som dom bytt åt med toppen på plats o det har fungerat.
När jag bytte hylsor på min Bm 650, tog jag ut Lantmännens montör o han bytte hylsorna med toppen orörd på motorn, har alltid varit tätt sedan dess.
Jag vet även flera som dom bytt åt med toppen på plats o det har fungerat.
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...