Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Pinnbult grenrör, Victor

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

parbring

Pinnbult grenrör, Victor

Inlägg av parbring »

Jag håller på att bygga ihop min Victor efter att ha köpt en renoverad topp som monteras på. Dock satt det inga pinnbultar för avgasgrenröret i den nya toppen, och följdaktligen måste dessa flyttas över från min gamla. Verkar dock vara lättare sagt än gjort då de sitter som berget! Jag har smörjt och värmt, men det enda som hänt är att trots dubbla muttrar dragna i varandra har bara dessa rört på sig. Nu har det lagts i rejäl rostlösningsmarinad över natten, och jag ska testa med tre muttrar/pinnbult i morgon.

Undrar dock - vad kan det vara för gäng på dessa? Lätta att få tag på om jag vill köpa nya.

Tack på förhand. :)
BM 320 Buster ´64 - BM H10 350 ´61 - KBK BM 55 ´54
tobbe-38

Re: Pinnbult grenrör, Victor

Inlägg av tobbe-38 »

Värma med gasen är väll lättast. de är någon tum gänga, vet ej vart dessa finns å köpa men någon fin skruvbutik borde ju ha.
revert

Inlägg av revert »

I första hand bör du väl fråga dom som säljer reservdelar till traktorn. Grejar inte dom det så finns det t.ex. den här firman:
http://www.sifvert-skruv.se/prod.htm Dom skickar över landet och dom har det mesta på området som har gängor runt eller inuti sig. Alla format och olika gängmått. Även rostfritt, mässing eller vanligt stål. Du kan även få tillverkat om det är ovanliga mått.
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Fixa en gängtolk och kolla gängorna på pinnskruvarna.
Sen borde det vara lätt att hitta nya skruvar och muttrar.
Det är väl längden in i toppen man måste kolla, men det borde väl gå att mäta i den nya.
parbring

Inlägg av parbring »

Långmarinaden i sammarbete med mer värme och våld gjorde susen, men tack för alla tips!
BM 320 Buster ´64 - BM H10 350 ´61 - KBK BM 55 ´54
tobbe-38

Inlägg av tobbe-38 »

parbring skrev:Långmarinaden i sammarbete med mer värme och våld gjorde susen, men tack för alla tips!
Hehe, de funkar alltid med värme och rostläsare :roll:
Låst