Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Var hitta sprint/bult till lastaren

Allt som inte passar in i någon av dom övriga kategorierna

Moderator: Moderatorer

senmathal

Var hitta sprint/bult till lastaren

Inlägg av senmathal »

Hej!

Jag behöver en sprint till min Quicke 2000 lastare men hittar ingen lämplig. Sprinten ska vara 30 mm i diameter och det närmaste jag hittar är 28 mm hos Olssons i Ellös.

Har någon tips på var jag kan hitta en sprint i rätt dimension.

/Mats
revert

Re: Var hitta sprint/bult till lastaren

Inlägg av revert »

Låter lite näsvist, men det är inte avsikten. Om du inte hittar någon sprint i vanliga butiker, så får du gå till en mekanisk verkstad. Där svarvar dom till en åt dig.
senmathal

Inlägg av senmathal »

Nej det låter inte det minsta näsvist, en rudis på traktorer som jag får vara glad för varje tips. Jag har ju en bult så den är ju bara att ta med sig till verkstan. Ska sitta en pinne på den också som den ska låsas fast med. Men gamla Ålölastare är väl inte direkt ovanliga så man tykcer att det borde finnas färdiga. Kanske Lantmanna maskin kan tänkas ha.

/Mats
revert

Inlägg av revert »

Sådana här brukar man väl använda till låssprint. Bilden har jag lånat från Jula, men dom finns på många ställen.

Bild
senmathal

Inlägg av senmathal »

revert skrev:Sådana här brukar man väl använda till låssprint. Bilden har jag lånat från Jula, men dom finns på många ställen.

Bild

Njae det är inte den låssprinten utan bulten som låssprinten ska sitta i som jag söker. Har upptäckt att det är lite begreppsförvirring när det gäller dessa bultar/sprintar. Olssons i Ellös kallar det jag söker för bultar.

/Mats
orwak

Inlägg av orwak »

Som ovanstående talare. gå till någon mek verkstad, eller någon kompis som har lite resurser.
Alternativ två, åk till stenametal eller din lokala järnleverantör så har dom garanterat en bit 30mm stång liggandes.
Troligtvis tror jag tom att en mekverkstad eller järnleverantören är billigare än O I E.

Mvh/ Bm fantasten Emil
Man b
Låst