Hej!
Mats heter jag och är ny såväl här på forumet som traktorägare. Vi bor på en liten hästgård och har pratat om en traktor en längre tid. Efter lite letande på Blocket blev det till slut en BM 430 med Quicke 2000 lastare och en medföljande snöslunga. Traktorn har ganska många timmar på mätaren (5500) men skicket såg bra ut och motorn är väldigt lättstartat så vi bestämde oss trots timmarna.
Som vanligt när man är rudis på något så vet man inte riktigt vad man ska kolla upp innan köp. Några saker har dykt upp nu efter några dagars testande och det mesta bekymmersamma är att kraftuttaget inte tycks koppla ur.
Jag satte dit snöslungan idag för att testa den lite. Trots att jag trampar kopplingen i botten så bara skorrar det när jag rör på spaken till kraftuttaget. Om jag stannar motorn och lägger i kraftuttaget fungerar det samt att det drivhjulsberoende läget går att lägga i med motorn igång och kopplingen nertryckt. Ägaren innan mig hade inte använt snöslungan och kraftuttaget så det kan nog vara ett par år sedan det användes. Kan lamellen ha fastnat eller vad kan det va? En utsliten kopplingen brukar ju inte ha svårt för att frikoppla utan snarare tvärtom brukar ju slira.
Jag läste någonstans att det ska kännas ett tydligt steg mellan första och andra läget på kopplingen. På min traktor kan jag inte känna något som helst steg ner jag trycker ner kopplingen. Hur markant ska det vara?
Ett mysko ljud har jag också identifierat i form av klunkande/klapprande/klack klack klack i takt med motrvarvet precis innan motorn stannar. Ljudet kanske blir överröstat vid högre varv.
Tacksam för tips och idéer.
/Mats
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
kraftuttag kopplar inte ur mm?
Moderator: Moderatorer
Re: kraftuttag kopplar inte ur mm?
Hej!
Vad är det för traktor? 5500 timmar är inte mycket på en BM! Den går nog 3000 timmar till utan problem. Men en bm skramlar alltid lite och har högjludda trasmisioner mm. men det behöver inte betyda att det är något fel. Min bm 430 skramlade i kraftuttaget redan vi 2500 timmar, så det är fullt normalt. Men det är möjligt att lammelerna har klibbat ihop så öppna upp och kolla och om dom sitter ihop så behöver du bara avfetta lammelerna och sätta dit dom igen.
Lycka till MVH 650man
Vad är det för traktor? 5500 timmar är inte mycket på en BM! Den går nog 3000 timmar till utan problem. Men en bm skramlar alltid lite och har högjludda trasmisioner mm. men det behöver inte betyda att det är något fel. Min bm 430 skramlade i kraftuttaget redan vi 2500 timmar, så det är fullt normalt. Men det är möjligt att lammelerna har klibbat ihop så öppna upp och kolla och om dom sitter ihop så behöver du bara avfetta lammelerna och sätta dit dom igen.
Lycka till MVH 650man
prova att justera kopplingen på staget från pedalen så att du rör armen på kopplingskåpan mera när du kopplar ur.
Den sista lilla biten som kraftuttaget kopplas ur på är så litet så är det feljusterat kan det hända att det inte räcker till.
Prova att skruva rätt mycket, även om det blir så att körkopplingen inte går att använda, och se om du lyckas koppla ur.
Mest då för att se var felet kan ligga.
Slammrandet vid stopp man helt enkelt vara kuggarna i lådan som slår mit varandra.
Men tunn olja kan det knacka rätt dukdigt även på tomgång. (motorn har ju inte direkt ett jämt och fint varvtal, utan slår rätt bra)
Den sista lilla biten som kraftuttaget kopplas ur på är så litet så är det feljusterat kan det hända att det inte räcker till.
Prova att skruva rätt mycket, även om det blir så att körkopplingen inte går att använda, och se om du lyckas koppla ur.
Mest då för att se var felet kan ligga.
Slammrandet vid stopp man helt enkelt vara kuggarna i lådan som slår mit varandra.
Men tunn olja kan det knacka rätt dukdigt även på tomgång. (motorn har ju inte direkt ett jämt och fint varvtal, utan slår rätt bra)
Traktorn är en 430 vilket står i första inlägget.
Jag ska prova att skruva lite på kopplingsarmen och se vad som händer även om spelet på pedalen nog är en aning för lite redan nu. Kan det vara justeringen inne på kopplingen som är fel? Har läst på lite i varkstadshandboken dår det står om hur man kan justera spelet genom en lucka på kåpan och några hemsnickrade nycklar. Tyvärr sitter lastarfästet i vägen så det är omöjligt att komma åt utan att ta bort lastaren med fästen och allt.
/Mats
Jag ska prova att skruva lite på kopplingsarmen och se vad som händer även om spelet på pedalen nog är en aning för lite redan nu. Kan det vara justeringen inne på kopplingen som är fel? Har läst på lite i varkstadshandboken dår det står om hur man kan justera spelet genom en lucka på kåpan och några hemsnickrade nycklar. Tyvärr sitter lastarfästet i vägen så det är omöjligt att komma åt utan att ta bort lastaren med fästen och allt.
/Mats
"myskoljudet" är nog från växellådan samma ljud finns i farsans 400 -70 som han haft sedan ny, minns att ljudet funnits där alltid. Är väl ett "produktrelaterat trivselljud"!
Hej igen!
Nu har jag justerat inne i kopplingskåpan genom den lilla lucka som finns på 430. Spelet var flera gånger så stor som det skall vara. Tyvärr var gick en låsmutter lite trög på justerskruven så det gick inte att justera riktigt som det skall vara men jag minskade spelet så mycket det gick och glädjande nog fungerar det alldeles utmärkt nu. Måste säga att det inte var det enklaste mekjobb jag gjort. Först måste lastatren och fästjärnet på ena sidan bort. Sedan att justera genom ett litet avlångt hål med specialbockade nycklar utan att se någonting. Att dessutom ena låsmuttern gick så trögt gjorde ju inte saken enklare.
Ljudet i växellådan har jag förstått är standard, det blir lite extra ljudligt när man lägger i kraftuttaget. Men det verkar som sagt höra till. En traktor skall väl låta som en traktor
/Mats
Nu har jag justerat inne i kopplingskåpan genom den lilla lucka som finns på 430. Spelet var flera gånger så stor som det skall vara. Tyvärr var gick en låsmutter lite trög på justerskruven så det gick inte att justera riktigt som det skall vara men jag minskade spelet så mycket det gick och glädjande nog fungerar det alldeles utmärkt nu. Måste säga att det inte var det enklaste mekjobb jag gjort. Först måste lastatren och fästjärnet på ena sidan bort. Sedan att justera genom ett litet avlångt hål med specialbockade nycklar utan att se någonting. Att dessutom ena låsmuttern gick så trögt gjorde ju inte saken enklare.
Ljudet i växellådan har jag förstått är standard, det blir lite extra ljudligt när man lägger i kraftuttaget. Men det verkar som sagt höra till. En traktor skall väl låta som en traktor
/Mats