Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Svårstartad BM 35!!
Moderator: Moderatorer
Svårstartad BM 35!!
Har idag varit och inhandlat ett riktigt skogsmonster!! En BM 35 -52:a, med en, enligt uppgift, Originalmonterad Timmerkran på taket!!
Kruxet är att den vill inte slå igång!
Har pumpat fram diesel, med handpumpen, och den drar runt som den ska, och den slår även något slag ibland, men vill inte slå igång ändå!?
Någon som kan tipsa om vad som kan fela??
Sitter Injectorpump på den!!
Enligt tidigare ägaren, så har den varit svårstartad även tidigare, och nu har den stått orörd i ett par år.
/ Bosse
Kruxet är att den vill inte slå igång!
Har pumpat fram diesel, med handpumpen, och den drar runt som den ska, och den slår även något slag ibland, men vill inte slå igång ändå!?
Någon som kan tipsa om vad som kan fela??
Sitter Injectorpump på den!!
Enligt tidigare ägaren, så har den varit svårstartad även tidigare, och nu har den stått orörd i ett par år.
/ Bosse
Re: Svårstartad BM 35!!
Kanske stoppet är utdragen.
Kanske ska kolla kompet, men du har väll testat och luftat diesel systemet
Kanske ska kolla kompet, men du har väll testat och luftat diesel systemet
Stoppen är inte utdragen,,men hur luftar man Diesel-systemet, och kollar kompet??
/Bosse
/Bosse
okej, vet inte hur de är på 35:an men på 350n så pumpar man med handpumpen sen släpper på en skruv, sedan pumpar igen vet inte hur många gånger med 2-3ggr, är nog samma på 35:an men vet inte vilken skruv.Bosse T skrev:Stoppen är inte utdragen,,men hur luftar man Diesel-systemet, och kollar kompet??
/Bosse
Man gör ett komp prov finns mätare på en del affärer Tex biltema men den ska tydligen vara dålig där.
Lossa spridarrören från spridarna och se att det kommer diesel där det sak komma kraftiga sprut ur rörorna.
Hörs det ett pysande ljud när du drar runt motorn? hörs det så läcker troligtvis ventilerna, då blir motorn trögstartad
Hörs det ett pysande ljud när du drar runt motorn? hörs det så läcker troligtvis ventilerna, då blir motorn trögstartad
hej, jag
Vilket fynd du gjort! En 35;a med originalmonterad kran är inte så där jättevanlig.
Är det ett Ösa bygge eller kanske en Vindelbjörn? Du måste sätta in några bilder.
Injektorpumpen är en höjdare men den har en tendens att gå sönder om man slarvar med oljan
i centrifugalregleringen. Skall helst fyllas på lite över nivåmärket.
Lycka till.
Är det ett Ösa bygge eller kanske en Vindelbjörn? Du måste sätta in några bilder.
Injektorpumpen är en höjdare men den har en tendens att gå sönder om man slarvar med oljan
i centrifugalregleringen. Skall helst fyllas på lite över nivåmärket.
Lycka till.
Märket på kranen har jag ingen aning om, och säljaren visste inte heller!! Men bilder kommer!!
Vilken olja ska det vara i pumpen??
/ Bosse
Vilken olja ska det vara i pumpen??
/ Bosse
Oljenivån i pumpen låg lite under det nedersta strecket,,,,kan pumpen ha tagit skada av detta , och inte orkar pumpa som den ska längre??
Som det är nu, så får man köra den på starten väldigt länge, och det ända som händer, är att den tänder till någon gång, men inget mer, och det är långt mellan "tändningarna"!!
Vad jag kan höra, så är det inget pysande ljud, när den drar runt på starten, så jag förmodar att Ventilena håller tätt,,men det kan ju vara dålig komp i cylindrarna också!
Fler tips mottages!!
Kan tilläggas att den tidigare ägaren har använt Startgas ibland för att starta den, och detta har man ju hört att kan vara skadligt för en dieselmotor,,men å andra sidan så står det ju på dessa flaskor att de är till "Bensin & Dieselmotorer# , så jag vet inte vad man ska tro!?
Har för mig att jag läst någonstans att om man använder Startgas för ofta, så kan motorn vänja sig vid detta,,så att den inte startar utan!? Vad ska man tro??
/ Bosse
Som det är nu, så får man köra den på starten väldigt länge, och det ända som händer, är att den tänder till någon gång, men inget mer, och det är långt mellan "tändningarna"!!
Vad jag kan höra, så är det inget pysande ljud, när den drar runt på starten, så jag förmodar att Ventilena håller tätt,,men det kan ju vara dålig komp i cylindrarna också!
Fler tips mottages!!
Kan tilläggas att den tidigare ägaren har använt Startgas ibland för att starta den, och detta har man ju hört att kan vara skadligt för en dieselmotor,,men å andra sidan så står det ju på dessa flaskor att de är till "Bensin & Dieselmotorer# , så jag vet inte vad man ska tro!?
Har för mig att jag läst någonstans att om man använder Startgas för ofta, så kan motorn vänja sig vid detta,,så att den inte startar utan!? Vad ska man tro??
/ Bosse
Start gas kör att motorn tänder för kraftigt, vilket resulterar i att kolvringarna ger upp, dom går alltså av.
hej, jag
Det är möjligt att det inte är bra i längden, men man skall absolut inte "dränka" motorn i startgas. För mycket gas löser upp smörjfilmen på cylinderväggarna och ger stort slitage. En kort "dutt" på någon sekund räcker mer än väl. Inte mer. Startar den inte då, så har man ju något problem som bör undersökas och åtgärdas.
Händer inte så mycket här,,men jag har nu iallafall provat med att lossa rören vid spridarna, och i mitt tycke så är det inga direkt kraftiga sprut där inte!!
Har även gjort en liten fuling, och "duttat" lite med startgas,,och det tänder den till på, så jag hoppas vi kan enas om att det är i dieselpumpen, som felet sitter!?
Finns det sprängskiss på Injectorpumpen att tillgå från någonstans??
Även tips om tillvägagångssätt vid rep. av pumpen är välkommet!!
/ Bosse
Har även gjort en liten fuling, och "duttat" lite med startgas,,och det tänder den till på, så jag hoppas vi kan enas om att det är i dieselpumpen, som felet sitter!?
/ Bosse
En liten fråga i sammanhanget är bara om du tryckt in kallstartsknappen?
-
Eller varför inte byta ut injectorpumpen till en Bosch insprutningspump ?
Senast redigerad av VolvoBMNisse den 28 april 2011, 09:06, redigerad totalt 1 gånger.
Det finns sprängskiss över Injectorpumpen att ladda hem på på maskinisten.net om du har en användare där.Bosse T skrev:
/ Bosse
Tror det är verkstadshandboken för bm35/36