Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Smörjsystem bm 350
Moderator: Moderatorer
Smörjsystem bm 350
Tjennare
Tog bort ventilmekanism/vipparmarna. sen plocka ner de i delar och gjorde rent.
när ja ändå hadde den borta så kolla ja iaf de komm ngn olja upp dit från skottsmörjningen från kammen,
körde på starten i ca 5sek hände ingen testade igen och då spruta det upp olja
men sen när ja satte ihop allt igen och starta så kom de inte ut ngn olja till vipparmarna lika förbanat.
kan de vara att de inte är tillräckligt med olje tryck i motorn så de inte orkar ända ut?
för olje mätaren rör sig inte nått när man startar motorn?
Tog bort ventilmekanism/vipparmarna. sen plocka ner de i delar och gjorde rent.
när ja ändå hadde den borta så kolla ja iaf de komm ngn olja upp dit från skottsmörjningen från kammen,
körde på starten i ca 5sek hände ingen testade igen och då spruta det upp olja
men sen när ja satte ihop allt igen och starta så kom de inte ut ngn olja till vipparmarna lika förbanat.
kan de vara att de inte är tillräckligt med olje tryck i motorn så de inte orkar ända ut?
för olje mätaren rör sig inte nått när man startar motorn?
Re: Smörjsystem bm 350
Det är nog för att oljan har hunnit att sjunka ner i tråget.Trycket skall vara runt 3 - 4 kilo när motorn går.
Jag har sett renoverare som sätter ihop motorer som dom har helrenoverat. Numera finns det särskild monteringsolja, en sorts olja som man kladdar på och som smörjer dom första sekunderna på nymonterade delar. Tidigare fanns det "uppfinnarjockar" som gjorde en axel som passade till oljepumpens drivaxel. Den satte dom i en borrmaskin och pumpade upp trycket i alla lager och leder. Det tog ju bara några sekunder, men det räckte för att få oljan på plats. Inga delar gick torrt. Lite förenklat kan man säga att dom körde oljepumpen mauellt.
Men för säkerhets skull bör du hålla koll på att det verkligen fungerar när du startar upp. Om du vill kan du också hälla på någon deciliter olja direkt på vipparmsaxeln innan du startar.
Jag har sett renoverare som sätter ihop motorer som dom har helrenoverat. Numera finns det särskild monteringsolja, en sorts olja som man kladdar på och som smörjer dom första sekunderna på nymonterade delar. Tidigare fanns det "uppfinnarjockar" som gjorde en axel som passade till oljepumpens drivaxel. Den satte dom i en borrmaskin och pumpade upp trycket i alla lager och leder. Det tog ju bara några sekunder, men det räckte för att få oljan på plats. Inga delar gick torrt. Lite förenklat kan man säga att dom körde oljepumpen mauellt.
Men för säkerhets skull bör du hålla koll på att det verkligen fungerar när du startar upp. Om du vill kan du också hälla på någon deciliter olja direkt på vipparmsaxeln innan du startar.
Re: Smörjsystem bm 350
A jo. men om ja häller ngr dl olja på ventilm. innan start så kommer de snart vara överfullt i motorn
nerå men ja har startat den efter de och de kom inte ut ngn olja där de ska komma ut på vipparmarna
2st kom de ut väldigt lite olja resten ingett alls måste vara att de inte orkar trycka ut oljan.
körde 10min och de var inte vått av olja ens, medans andra 350n så flyter de olja där
kan man inte "lufta" reducerings ventilen på ngt sätt så trycket går upp?
nerå men ja har startat den efter de och de kom inte ut ngn olja där de ska komma ut på vipparmarna
2st kom de ut väldigt lite olja resten ingett alls måste vara att de inte orkar trycka ut oljan.
körde 10min och de var inte vått av olja ens, medans andra 350n så flyter de olja där
kan man inte "lufta" reducerings ventilen på ngt sätt så trycket går upp?
Re: Smörjsystem bm 350
Menar du att den inte rör sig direkt, eller menar du att mätaren aldrig rör sig när motorn går?tobbe-38 skrev:
kan de vara att de inte är tillräckligt med olje tryck i motorn så de inte orkar ända ut?
för olje mätaren rör sig inte nått när man startar motorn?
Re: Smörjsystem bm 350
den rör sig alldrig, trot att den vart kass, men kanske är för lågt tryck i motornRalle skrev:Menar du att den inte rör sig direkt, eller menar du att mätaren aldrig rör sig när motorn går?tobbe-38 skrev:
kan de vara att de inte är tillräckligt med olje tryck i motorn så de inte orkar ända ut?
för olje mätaren rör sig inte nått när man startar motorn?
Re: Smörjsystem bm 350
Om inte mätaren rör sig alls skulle i alla fall jag kolla varför innan jag kör vidare.
Och skulle det visa sig vara mätaren som felar skulle jag vara mycket sparsam på körningarna innan den åtgärdats.
Det är rätt stor skillnad på reparation vid oljetrycksbortfall om man stänger av så fort man ser att trycket försvunnit eller om man stänger av när man märker på motorn att nåt är fel pga inget tryck.
Kolla att du har oljetryck innan du gör nåt mer, och sen fixar du mätaren! (om det nu förhoppningsvis är mätaren som är paj)
Och skulle det visa sig vara mätaren som felar skulle jag vara mycket sparsam på körningarna innan den åtgärdats.
Det är rätt stor skillnad på reparation vid oljetrycksbortfall om man stänger av så fort man ser att trycket försvunnit eller om man stänger av när man märker på motorn att nåt är fel pga inget tryck.
Kolla att du har oljetryck innan du gör nåt mer, och sen fixar du mätaren! (om det nu förhoppningsvis är mätaren som är paj)
Re: Smörjsystem bm 350
Ohja den står utan vänster bakhjul, ska byta packbox bak...sen växel/bakaxeloljaRalle skrev:Om inte mätaren rör sig alls skulle i alla fall jag kolla varför innan jag kör vidare.
Och skulle det visa sig vara mätaren som felar skulle jag vara mycket sparsam på körningarna innan den åtgärdats.
Det är rätt stor skillnad på reparation vid oljetrycksbortfall om man stänger av så fort man ser att trycket försvunnit eller om man stänger av när man märker på motorn att nåt är fel pga inget tryck.
Kolla att du har oljetryck innan du gör nåt mer, och sen fixar du mätaren! (om det nu förhoppningsvis är mätaren som är paj)
Enligt Gubben är mätaren kass, då den aldrig vart bytt, men kanske är trycket.
men ska byta mätare innan den åker ut ur verkstan
Du vet inte möjligtvis vart man kan få tag på hastighets/varvräknarwire min är av
Mvh
Re: Smörjsystem bm 350
Tacktack, men 1600hundra