Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Smörjsystem bm 350

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

tobbe-38
Inlägg: 65
Blev medlem: 12 september 2010, 12:23

Smörjsystem bm 350

Inlägg av tobbe-38 »

Tjennare :shock:

Tog bort ventilmekanism/vipparmarna. sen plocka ner de i delar och gjorde rent.

när ja ändå hadde den borta så kolla ja iaf de komm ngn olja upp dit från skottsmörjningen från kammen,
körde på starten i ca 5sek hände ingen testade igen och då spruta det upp olja :twisted:
men sen när ja satte ihop allt igen och starta så kom de inte ut ngn olja till vipparmarna lika förbanat.

kan de vara att de inte är tillräckligt med olje tryck i motorn så de inte orkar ända ut?
för olje mätaren rör sig inte nått när man startar motorn?
revert
Inlägg: 189
Blev medlem: 25 april 2009, 15:15

Re: Smörjsystem bm 350

Inlägg av revert »

Det är nog för att oljan har hunnit att sjunka ner i tråget.Trycket skall vara runt 3 - 4 kilo när motorn går.

Jag har sett renoverare som sätter ihop motorer som dom har helrenoverat. Numera finns det särskild monteringsolja, en sorts olja som man kladdar på och som smörjer dom första sekunderna på nymonterade delar. Tidigare fanns det "uppfinnarjockar" som gjorde en axel som passade till oljepumpens drivaxel. Den satte dom i en borrmaskin och pumpade upp trycket i alla lager och leder. Det tog ju bara några sekunder, men det räckte för att få oljan på plats. Inga delar gick torrt. Lite förenklat kan man säga att dom körde oljepumpen mauellt.

Men för säkerhets skull bör du hålla koll på att det verkligen fungerar när du startar upp. Om du vill kan du också hälla på någon deciliter olja direkt på vipparmsaxeln innan du startar.
tobbe-38
Inlägg: 65
Blev medlem: 12 september 2010, 12:23

Re: Smörjsystem bm 350

Inlägg av tobbe-38 »

A jo. men om ja häller ngr dl olja på ventilm. innan start så kommer de snart vara överfullt i motorn :oops:

nerå men ja har startat den efter de och de kom inte ut ngn olja där de ska komma ut på vipparmarna
2st kom de ut väldigt lite olja resten ingett alls :x måste vara att de inte orkar trycka ut oljan.

körde 10min och de var inte vått av olja ens, medans andra 350n så flyter de olja där

kan man inte "lufta" reducerings ventilen på ngt sätt så trycket går upp?
Ralle
Forumberoende
Inlägg: 381
Blev medlem: 4 augusti 2007, 13:15

Re: Smörjsystem bm 350

Inlägg av Ralle »

tobbe-38 skrev:
kan de vara att de inte är tillräckligt med olje tryck i motorn så de inte orkar ända ut?
för olje mätaren rör sig inte nått när man startar motorn?
Menar du att den inte rör sig direkt, eller menar du att mätaren aldrig rör sig när motorn går?
tobbe-38
Inlägg: 65
Blev medlem: 12 september 2010, 12:23

Re: Smörjsystem bm 350

Inlägg av tobbe-38 »

Ralle skrev:
tobbe-38 skrev:
kan de vara att de inte är tillräckligt med olje tryck i motorn så de inte orkar ända ut?
för olje mätaren rör sig inte nått när man startar motorn?
Menar du att den inte rör sig direkt, eller menar du att mätaren aldrig rör sig när motorn går?
den rör sig alldrig, trot att den vart kass, men kanske är för lågt tryck i motorn :cry:
Ralle
Forumberoende
Inlägg: 381
Blev medlem: 4 augusti 2007, 13:15

Re: Smörjsystem bm 350

Inlägg av Ralle »

Om inte mätaren rör sig alls skulle i alla fall jag kolla varför innan jag kör vidare.
Och skulle det visa sig vara mätaren som felar skulle jag vara mycket sparsam på körningarna innan den åtgärdats.

Det är rätt stor skillnad på reparation vid oljetrycksbortfall om man stänger av så fort man ser att trycket försvunnit eller om man stänger av när man märker på motorn att nåt är fel pga inget tryck.

Kolla att du har oljetryck innan du gör nåt mer, och sen fixar du mätaren! (om det nu förhoppningsvis är mätaren som är paj)
tobbe-38
Inlägg: 65
Blev medlem: 12 september 2010, 12:23

Re: Smörjsystem bm 350

Inlägg av tobbe-38 »

Ralle skrev:Om inte mätaren rör sig alls skulle i alla fall jag kolla varför innan jag kör vidare.
Och skulle det visa sig vara mätaren som felar skulle jag vara mycket sparsam på körningarna innan den åtgärdats.

Det är rätt stor skillnad på reparation vid oljetrycksbortfall om man stänger av så fort man ser att trycket försvunnit eller om man stänger av när man märker på motorn att nåt är fel pga inget tryck.

Kolla att du har oljetryck innan du gör nåt mer, och sen fixar du mätaren! (om det nu förhoppningsvis är mätaren som är paj)
Ohja den står utan vänster bakhjul, ska byta packbox bak...sen växel/bakaxelolja

Enligt Gubben är mätaren kass, då den aldrig vart bytt, men kanske är trycket.
men ska byta mätare innan den åker ut ur verkstan

Du vet inte möjligtvis vart man kan få tag på hastighets/varvräknarwire min är av

Mvh
Ralle
Forumberoende
Inlägg: 381
Blev medlem: 4 augusti 2007, 13:15

Re: Smörjsystem bm 350

Inlägg av Ralle »

tobbe-38
Inlägg: 65
Blev medlem: 12 september 2010, 12:23

Re: Smörjsystem bm 350

Inlägg av tobbe-38 »

Tacktack, men 1600hundra :oops:
Låst