Jag undrar om det är någon som vet hur många hästkrafter det är på en trubokonverterad 650?
Mvh HP
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
HP På en 650 turbo 82?
Moderator: Moderatorer
Re: HP På en 650 turbo 82?
Det beror väl på vem som har gjort konverteringen, hur det är gjort, och vilka enheter som har använts? Och framförallt hur många hkr det var innan konverteringen.
Generellt brukar det heta att en turbo ökar effekten med upp till 50% på dieselmotorer. OBS! Detta är teoretiska siffror. Verkligheten kan vara något annat. Vanligvis lägre.
Generellt brukar det heta att en turbo ökar effekten med upp till 50% på dieselmotorer. OBS! Detta är teoretiska siffror. Verkligheten kan vara något annat. Vanligvis lägre.
Det verkar som om lantbrukarnas verkstäder här i Skåne har haft som mål att höja effekten till i nivå med BM 700.
De 650 Turbo som jag har haft framför effektmätaren har gett 75 - 80 hk eller mer. ( Vid 2300 rpm på motorn - kräver ett tomgångsrus på näst intill 2500 rpm ). Effekten vid 540 på kraftuttaget har varit från 65 till strax över 70 hk.
`Uppställd´ insprutningspump till den ökade luftmängden bestämmer effekten.
Bränsleekonomi och förväntad livslängd på traktorn är några av orsakerna till att man stannat vid den här effektnivån. Rent tekniskt kan man komma avsevärt högre.
De 650 Turbo som jag har haft framför effektmätaren har gett 75 - 80 hk eller mer. ( Vid 2300 rpm på motorn - kräver ett tomgångsrus på näst intill 2500 rpm ). Effekten vid 540 på kraftuttaget har varit från 65 till strax över 70 hk.
`Uppställd´ insprutningspump till den ökade luftmängden bestämmer effekten.
Bränsleekonomi och förväntad livslängd på traktorn är några av orsakerna till att man stannat vid den här effektnivån. Rent tekniskt kan man komma avsevärt högre.
okej? Men den jag har är ju en 82a dvs 78hkr orginal så den borde väll kunna vara på ca 90-95 hkr? Turbon är en rajay från danmark monterad på en lokal verkstad.