Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Rök ur olje påfyllnings locket

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

boxer350 Nisse

Rök ur olje påfyllnings locket

Inlägg av boxer350 Nisse »

Hej jag har blivit ägare till en volvo 350 boxer och har en kort fråga.
Det kommer "olje rök" ur oje påfyllnings locket på ventil kåpan är detta normalt?
Väse

Re: Rök ur olje påfyllnings locket

Inlägg av Väse »

Det låter som om den börjar bli lite sliten... Kanske dags för en renovering, det är nog kompressionen som går ner i vevhuset & då ventileras ut genom oljelocket.
boxer350 Nisse

Inlägg av boxer350 Nisse »

Tack så mycket för ett snabt svar!
Är det någon större fara att köra omkring med detta?
Ska man vara extra vaksam på motoroljan?
Planen är att på sikt låta motorn få en genomgång (såg att det fans ett kit "Motorsats" för 7300:- hos olssons) men bet blir nog först i vår.
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Nej detta är inget som kan skada motorn, håll kolla på oljestickan bara så är allt lugnt
hej, jag
Väse

Inlägg av Väse »

Det är bara att hålla andan & köra, brukar inte lukta gott precis, jag renoverade min 350 för några år sen. Tror det kostade ca 7000:- då var det kolvar, foder, vevlager & alla packningar. Det enda som krävde lite pyssel var att få ur dom gamla foderna, fick låna en foderurdragare av lokala traktormeken (kolsbygds maskinsevice). Kan säga att det blev som en helt ny traktor, en otrolig skillnad på drag i motorn & väldigt lättstartad. Behöver nu inte tycka i kallstarten förrän termometern passerat under tio minus.
tobbe-38

Inlägg av tobbe-38 »

min rycker med? ska renovera motorn har ja planerat, med lager/kolvar/foder mm kostar ca 6k

men hur är de med vipparmar ventiler mm? finns ju inte att köpa
Anders:B

Inlägg av Anders:B »

Ryker gör det här med..mer och mer, och detta plus en läckande spridarhylsa och en lätt trött hydraulpump gör att pärlan åker in i garaget före snön dyker upp (förhoppningsvis).

Det är inte direkt gratis, i princip halva kostnaden för en "NY" Boxer men så ska man väl inte tänka..

Motorsats, spridarhylsor, spridarspetsar, hydraulpump och säkert något mer?

Min undran är vart köper man motordelar till Sveriges bästa priser, för jag i ärlighetens namn upplevt prissättningen lite ensidig, eller?
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Det är väll olssons i ellös (www.oie.se) som är det bästa stället
hej, jag
Anders:B

Inlägg av Anders:B »

En fundering...när en 1113 motor har börjat ryka ur oljepåfyllningshålet och kanske även börjar bli lite mer svårstartad kall ( men inte omöjlig)

Är det alltid det samma som byte av foder och hela paketet..räcker det inte normalt med kolvringar för att få den tätare?
tobbe-38

Inlägg av tobbe-38 »

Anders:B skrev:En fundering...när en 1113 motor har börjat ryka ur oljepåfyllningshålet och kanske även börjar bli lite mer svårstartad kall ( men inte omöjlig)

Är det alltid det samma som byte av foder och hela paketet..räcker det inte normalt med kolvringar för att få den tätare?
Nje, ja skulle göra så att ja köpte(vilket ja behöver göra egentligen) en renoveringssats till motorn, ventiler,ventilsäten,tätningarna , för om du bara köper ringarna så får du de inte lika bra visserligen blir ju bättre men lägga på ett par tusen så har man en fräsch motor som går Länge om man servar den ordentligt

för du måste ju köpa pakningar,ringar, säkert nått mer de blir ju 1-2k, då kan man lika gärna köpa satsen för 6k , sen passa på och renovera toppen de är nog största boven till varför den är svårstartad!

Lite rörigt skrivet men du förstår nog vad ja mena

Mvh
Låst