Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Hydraulik Ålö Quicke

Moderator: Moderatorer

Sokrates

Hydraulik Ålö Quicke

Inlägg av Sokrates »

Hallå.

Jag har problem med min traktor, hydrauliken vill inte riktigt.
Det är en Ålö-Kvicke med 2 spaks vajer hydraulik lyft o tilt (står KONTAK gjutet på hydralik paketet).

Är det nån som skruvat med dessa, finns det reservdelar?
Kan en någon som är normalbegåvad fixa det själv. Jag gissar att nån slid hängt sig, så oljan rusar igenom.

Jag har bytt hydraulpump (var kass) och rengjort silarna samt bytt olja.

/Tommy.
Johan Borg

Re: Hydraulik Ålö Quicke

Inlägg av Johan Borg »

Hej Tommy

Det finns i stort inga reservdelar till ct-hydrauliken. Man kan beställa nya vajrar på Lantmännen maskin. Jag hade problem med mitt ventilpaket när jag köpte min traktor. Vajrarna sträcks med tiden och det behöver justeras om efterhand. CT står för Constant tension och fungerar så att sliderna är fjäderbelastade i neutralläge. När du drar spaken mot dig slackar vajern och sliden trycks upp av fjäderns kraft, när du sänker/tippar komprimeras fjädern. Jag har för mig att Ålö har några packningar oxå. Man kan ladda ner original service och instruktionsbroshyr från Ålö också där beskrivs hur man justerar det hela samt spränkskisser.

vänligen

Johan
Johan Borg

Re: Hydraulik Ålö Quicke

Inlägg av Johan Borg »

Jag glömde bort en sak

Det sitter 2 säkerhetsventiler occkså som kan lösa ut, har någon av dom gjort det fungerar inte den funktionen. Man återställer genom att skruva bort 2 st skruvar till respektive "hatt" ovanpå ventilerna. Ta en skruvmejsel eller dorn och tryck på bricka i centrum tills det klickar till så är det återställt. Feljusterade vajrar gör att det löser ut lättare är min erfarenhet. Vid justering och vajerbyte använder man dom sprintar som hänger under ventilerna där vajrarna går in för att få 0-läget rätt.

JB
Låst