Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Ventiljustering victor
Moderator: Moderatorer
Ventiljustering victor
Hur vet jag vad som är insug- respektive avgasventil. Är det 1 och 3 resp. 2 och 4 framifrån sett?
Permo
Du måste enligt reglerna skriva i ort i din profil. / Lucas moderator
Permo
Du måste enligt reglerna skriva i ort i din profil. / Lucas moderator
Generellt gäller: "Vrid runt motorn i dess rotationsriktning - ge akt på ett ventilpar ( vipparmarna ). Först öppnar avgasventilen. Den hinner inte riktigt stänga förrän insugningsventilen börjar öppna. Stanna i detta läge och sätt t ex ett kritstreck på vevaxelns remskiva - vrid ett varv - justera."
Beroende på antalet cylindrar finns det grundregler att följa för att begränsa antalet vridningar. För just din motor gäller ett halvt eller ett och ett halvt varv för att justera nästa ventilpar - beror på vilken cylinder du började med.
Beroende på antalet cylindrar finns det grundregler att följa för att begränsa antalet vridningar. För just din motor gäller ett halvt eller ett och ett halvt varv för att justera nästa ventilpar - beror på vilken cylinder du började med.
Re: Ventiljustering victor
Jag är precis åstad att göra detta efter topprenovering på min Victor, och eftersom toppen planades så är spelet just nu lika med noll på alla ventiler.
Jag förstod inte riktigt beskrivningen. Rotationsriktningen på motorn är medsols va?, och då kan det väl inte vara så att avgasventilen öppnar först? Eller ska jag rotera motorn motsols?
Om vi nu säger att ventilerna framifrån är 1 (in) 2 (ut) 3 (ut) 4 (in), så om ventilerna 3 och 4 "väger", vilken/vilka är det då jag ska justera?
Tacksam för svar.
Jag förstod inte riktigt beskrivningen. Rotationsriktningen på motorn är medsols va?, och då kan det väl inte vara så att avgasventilen öppnar först? Eller ska jag rotera motorn motsols?
Om vi nu säger att ventilerna framifrån är 1 (in) 2 (ut) 3 (ut) 4 (in), så om ventilerna 3 och 4 "väger", vilken/vilka är det då jag ska justera?
Tacksam för svar.
BM 320 Buster ´64 - BM H10 350 ´61 - KBK BM 55 ´54
Re: Ventiljustering victor
Rotationsriktning ser du ju direkt på fläkten. Den skall blåsa luften bakåt över motorn när motorn snurrar.
Re: Ventiljustering victor
Insåg det, samt tittade på den lilla pilen på hydraulpumpen, vilken visar riktningen.
Dock undrar jag fortfarande vilken ventil jag ska ställa när vilka väger, så att säga...
Dock undrar jag fortfarande vilken ventil jag ska ställa när vilka väger, så att säga...
BM 320 Buster ´64 - BM H10 350 ´61 - KBK BM 55 ´54
Re: Ventiljustering victor
Stå framför - titta på motorn - vrid medurs ( medsols säger en del ).
Är man inte så van kan det vara lämpligt att koncentrera sig på en cylinder i taget och dess två ventiler. Vrid gärna runt ett antal varv - ge akt på ventilernas rörelsemönster som alltid är detsamma. Från att inget händer under ca 3/4 varv så öppnar avgasventilen och innan den hinner stänga så börjar insugningsventilen att öppna ( båda samtidigt öppna - man säger att de `väger´). När insugningsventilen stängt upprepas förloppet dvs under ca 3/4 varv osv ---------------.
Justeringen ( både insug och avgas ) görs ett varv från det att ventilerna väger. Många äldre traktorer har startveven kvar - bra - knogar och fingrar får annars lätt stryk när man vrider på fläktvingarna och så går det bra att vrida just ett varv ( alt. sätt ett märke på vevaxelremmskivan ). Gör om det hela med nästa cylinder - behöver då inte fundera på om man skall vrida ett halvt eller ett och ett halvt varv för att justera nästa ventilpar på just denna motor.
Grovjustera till 0,40-0,45 mm. Kör motorn varm under någon timme - efterdra - finjustera ventilerna till angivet mått.
Är man inte så van kan det vara lämpligt att koncentrera sig på en cylinder i taget och dess två ventiler. Vrid gärna runt ett antal varv - ge akt på ventilernas rörelsemönster som alltid är detsamma. Från att inget händer under ca 3/4 varv så öppnar avgasventilen och innan den hinner stänga så börjar insugningsventilen att öppna ( båda samtidigt öppna - man säger att de `väger´). När insugningsventilen stängt upprepas förloppet dvs under ca 3/4 varv osv ---------------.
Justeringen ( både insug och avgas ) görs ett varv från det att ventilerna väger. Många äldre traktorer har startveven kvar - bra - knogar och fingrar får annars lätt stryk när man vrider på fläktvingarna och så går det bra att vrida just ett varv ( alt. sätt ett märke på vevaxelremmskivan ). Gör om det hela med nästa cylinder - behöver då inte fundera på om man skall vrida ett halvt eller ett och ett halvt varv för att justera nästa ventilpar på just denna motor.
Grovjustera till 0,40-0,45 mm. Kör motorn varm under någon timme - efterdra - finjustera ventilerna till angivet mått.
Re: Ventiljustering victor
Tack Bo A för nästan överpedagogiskt svar! Nu har jag justerat enligt instruktion, och allt verkar ha gått fint, fast en grej funderar jag på. Toppen jag monterat är inte originaltopplocket, utan ett annat, helrenoverat planat jag köpt. Dock är ventilbryggan original. Något jag märkte vid justering var att på avgasventilerna var jag tvungen att justera upp betydligt mycket mer än på insugsventilerna. Hur kan detta komma sig? Har jag missförstått något i justeringen, eller kan det skilja så mycket mellan de två topplocken?
Jag har alltså inte provstartat ännu eftersom varken kylare, bränslesystem samt diverse annat ej är monterat, samt att motorn ska målas...
Efterdra vad? Ska toppen efterdras, eller är det justeringen av ventilerna du tänker på?Bo A skrev: Grovjustera till 0,40-0,45 mm. Kör motorn varm under någon timme - efterdra - finjustera ventilerna till angivet mått.
Jag har alltså inte provstartat ännu eftersom varken kylare, bränslesystem samt diverse annat ej är monterat, samt att motorn ska målas...
BM 320 Buster ´64 - BM H10 350 ´61 - KBK BM 55 ´54
Re: Ventiljustering victor
Tvungen att `justera upp´tolkar jag som att vipparmarnas justerskruvar måste lossas för att få `ventilspel´.
Helrenoverad betyder för mig att toppen är försiktigt planad med nya kopparhylsor, ventilstyrningar, ventiler och ventilsäten.
Renoverad - man återanvänder de delar som ligger inom de toleranser som anges av verkstadshandboken - planing och hylsbyte vid behov ( i syfte att återställa motorn i `fullgott skick´).
Vid stora ojämnheter eller en viss skevhet då man planar mer än vad verkstadshandboken anger ( tillåter ) så kan man hamna i 0-spel när vipparmsbryggan återmonteras. Betydligt mer på avgassidan talar för omslipade ventiler men framförallt på att man fått fräsa avgassätena djupt för att få täthet ( går inte att se eller mäta när toppen är återmonterad ). Både säten och ventiler har stigit kraftigt i pris på senare år - frågan är hur mycket man vill kosta på `klenoden´.
Jag efterdrar normalt BM:s cylindertoppar efter nägon timmes varmkörning-
Helrenoverad betyder för mig att toppen är försiktigt planad med nya kopparhylsor, ventilstyrningar, ventiler och ventilsäten.
Renoverad - man återanvänder de delar som ligger inom de toleranser som anges av verkstadshandboken - planing och hylsbyte vid behov ( i syfte att återställa motorn i `fullgott skick´).
Vid stora ojämnheter eller en viss skevhet då man planar mer än vad verkstadshandboken anger ( tillåter ) så kan man hamna i 0-spel när vipparmsbryggan återmonteras. Betydligt mer på avgassidan talar för omslipade ventiler men framförallt på att man fått fräsa avgassätena djupt för att få täthet ( går inte att se eller mäta när toppen är återmonterad ). Både säten och ventiler har stigit kraftigt i pris på senare år - frågan är hur mycket man vill kosta på `klenoden´.
Jag efterdrar normalt BM:s cylindertoppar efter nägon timmes varmkörning-
Re: Ventiljustering victor
Stämmer!Bo A skrev:Tvungen att `justera upp´tolkar jag som att vipparmarnas justerskruvar måste lossas för att få `ventilspel´.
Ptja, detta är gjort på min: Planing, nya spridarhylsor, ventilstyrningar, medans ventiler och säten återanvändes då dessa ansågs väldigt fräsha, och förmodligen bytta någon gång under denna topps långa levnadstid sedan tidigare.Bo A skrev: Helrenoverad betyder för mig att toppen är försiktigt planad med nya kopparhylsor, ventilstyrningar, ventiler och ventilsäten.
Renoverad - man återanvänder de delar som ligger inom de toleranser som anges av verkstadshandboken - planing och hylsbyte vid behov ( i syfte att återställa motorn i `fullgott skick´).
Ptja, här hade jag ju som sagt nollspel. Men detta som beskrivs ovan, behöver det vara någon fara för mitt framtida bruk av motorn? Jag kan tillägga att originaltoppen finns kvar i mina ägor...Bo A skrev: Vid stora ojämnheter eller en viss skevhet då man planar mer än vad verkstadshandboken anger ( tillåter ) så kan man hamna i 0-spel när vipparmsbryggan återmonteras. Betydligt mer på avgassidan talar för omslipade ventiler men framförallt på att man fått fräsa avgassätena djupt för att få täthet ( går inte att se eller mäta när toppen är återmonterad ). Både säten och ventiler har stigit kraftigt i pris på senare år - frågan är hur mycket man vill kosta på `klenoden´.
BM 320 Buster ´64 - BM H10 350 ´61 - KBK BM 55 ´54
Re: Ventiljustering victor
Verkar helt OK så långt - montera färdigt - kör igång!