Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Modig lastare och Bm 320

Moderator: Moderatorer

daisel
Forumberoende

Re: Modig lastare och Bm 320

Inlägg av daisel »

ok.
Men den gamla pumpen är nog inte lätt att renovera, då det är aluminium hus på pumpen
hej, jag
highfive

Inlägg av highfive »

nisse skrev:Innan du köper ny eller begagnad pump. Det kan vara problem med överströmningsventilen (ventilerna), antingen i traktorns hydraulsystem eller om du har en till i lastarreglaget. Mät hydraultrycket först. Om det går bra med kall olja som du skrev kan det vara så att det inte hinner ut så mycket förbi den för lågt inställda överströmmaren, när sedan oljan blir blaskigare med värmen läcker det ut betydligt mer den vägen. Det händer också att fjädern mattas i överströmmaren.
Tack för tipset. Jag kommer att låta någon som är kunnigare än jag titta och mäta hydraultrycket senare i vår som en första åtgärd. Sen får "denna någon" även göra en bedömning av läckage från pumpen också.
nisse

Inlägg av nisse »

Ett enkelt sätt att kolla hydrauloljetrycket: köp en vanlig tryckmätare (manometer) på hydroscand, swedol eller annan hydraulleverantör. Köp också en snabbkoppling som pasar i ditt tipputtag på traktorn, gänga ihop dessa delar. Kan behövas någon skottgenomgång eller adapter. sen är det bara att starta traktorn dra i tippspaken läsa av manometern. Jag har inte hydraultrycket i huvudet men någon här på forumet kanske kan hjälpa till med det, köp sedan rätt manometer för traktorns tryckområde.
Manometer ca 150 kr + M
snabbkoppl. hane ca 35 kr + M
Laokon

Inlägg av Laokon »

115-120kp/cm2 är öppningstrycket för överströmningsventilen enligt instruktionsboken.
Låst