Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Generator fråga
Moderator: Moderatorer
Som sagt, min kommer från en Saab 900 -81 (med H-motorn)
Den passar ju inte direkt, men det kommer du nog inte hitta nån växelströmmare som gör, likströmmaren är ju mycket längre.
Jag minns inte riktigt hur jag gjorde på Victorn, hag vet dock att det blev ett fuskjobb som skulle fixas till, men det blev ju aldrig av
Men det har fungerat i ca 5 år nu i alla fall!
Jag kan ta lite bilder om du vill.
Den passar ju inte direkt, men det kommer du nog inte hitta nån växelströmmare som gör, likströmmaren är ju mycket längre.
Jag minns inte riktigt hur jag gjorde på Victorn, hag vet dock att det blev ett fuskjobb som skulle fixas till, men det blev ju aldrig av
Men det har fungerat i ca 5 år nu i alla fall!
Jag kan ta lite bilder om du vill.
Dubbla? Det är väl bara en...
Det är samma rem som original. Jag har för mig att hela bytet från original till växelströmsgeneratorn tog ca 30 minuter, inklusive eljobbet.
Men som jag skrev tidigare, jag har för mig att det blev nåt fuskjobb som jag skulle fixa till, men som inte blivit av... Men det har hållt i ca 5 år!
Jag ska försöka fixa bilder under helgen, kanske redan i kväll, så får vi se hur seriös konstruktion det blev
Det är samma rem som original. Jag har för mig att hela bytet från original till växelströmsgeneratorn tog ca 30 minuter, inklusive eljobbet.
Men som jag skrev tidigare, jag har för mig att det blev nåt fuskjobb som jag skulle fixa till, men som inte blivit av... Men det har hållt i ca 5 år!
Jag ska försöka fixa bilder under helgen, kanske redan i kväll, så får vi se hur seriös konstruktion det blev
Ofta räcker det med det, det gäller bara att remskivorna hamnar i linje med varandra. Det vet jag att de inte gjorde på min 400:a, men det löste jag genom att såga bort lite material på generatorn, sen räckte det med ett extra öra på fästet, precis som Lolf.Lolf skrev:jag monterade en växelgen på min victor, det är från en volvo 140 men vet inte årsmodell.
det ända jag ändrade var att jag svetsade på ett öra på det gamla generatorfästet
hur det var på Victorn minns jag faktiskt inte. Men en generator från Volvo 140 kan ju vara ett tips då de verkar passa! Jag ska kolla min Victor så får du veta hur bra Saabgeneratorn passar. Tyvärr hann jag inte ta några bilder i helgen, ska försöka så fort som möjligt!
Nää... Bara en av dom sitter mitt för den på traktorn, för där är det väl bara en rem?daisel skrev:nja den jag har på lut har två, men det har väll ingen betydelse.Ralle skrev:Dubbla? Det är väl bara en...