Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Biltemas traktorolja.

Moderator: Moderatorer

daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

bra val!
Erik

Biltema oljor.

Inlägg av Erik »

Biltemas olja kommer från Shell. Har det från vanligtsvis välunderrättad källa.
Lyckligman33

Re: Biltemas traktorolja.

Inlägg av Lyckligman33 »

Hej, Jag har 700liter hydraulolja viskositet 46 som jag nu vill sälja, då jag sålt min Åkerman h7 grävmaskin.
Oljan är av mycket god kvalitet, jag gav 30kr/l men säljer den nu för 20kr/l vid köp av minst en dunk på 20 liter.
Vid köp av hela mitt parti på 700 liter så sänker jag priset till 15kr/l.
Kan användas med fördel i alla hydraul maskiner och bra mycket bättre än Biltemas...

Länk från proanalys (q8)
http://www.proanalys.com/userfiles/docs ... 20prod.pdf

Mvh Kent Johansson
Tel 070-6067681
Mejl: Kent.johansson001@gmail.com
AndersÅhus

Inlägg av AndersÅhus »

Jag har varit i kontakt med motorer och motorfolk sedan barnsben och tillhörde, innan jag kom till insikt, kategorin lättlurade människor vilka helt i onödan kastade pengar på svindyra "märkesoljor".

Jag har aldrig hört talas om någon som skurit eller på annat sätt förstört en motor pga av av vederbörande hällt "billig" olja i maskinen. Däremot händer det ibland att man får ökat slitage och tom haveri pga fel olja, för låg oljenivå eller att man slarvat med byte.

Du kan vara helt lugn om du väljer biltemas olja till din Volvo, Mercedes, Ferrari eller vad du nu vill smörja så länge du har rätt viskositet, oljetyp och byter med rätt intervall! Och för guds skull, en gammal motor skall ha mineralolja, inget annat!

Ett tips är att fråga ditt försäkringsbolag hur många motorer de ersatt med anledning av att försäkringstagaren köpt billig olja;)
bmbamse

Inlägg av bmbamse »

AndersÅhus skrev:Jag har varit i kontakt med motorer och motorfolk sedan barnsben och tillhörde, innan jag kom till insikt, kategorin lättlurade människor vilka helt i onödan kastade pengar på svindyra "märkesoljor".

Jag har aldrig hört talas om någon som skurit eller på annat sätt förstört en motor pga av av vederbörande hällt "billig" olja i maskinen. Däremot händer det ibland att man får ökat slitage och tom haveri pga fel olja, för låg oljenivå eller att man slarvat med byte.

Du kan vara helt lugn om du väljer biltemas olja till din Volvo, Mercedes, Ferrari eller vad du nu vill smörja så länge du har rätt viskositet, oljetyp och byter med rätt intervall! Och för guds skull, en gammal motor skall ha mineralolja, inget annat!

Ett tips är att fråga ditt försäkringsbolag hur många motorer de ersatt med anledning av att försäkringstagaren köpt billig olja;)
Vad skönt att se att det finns fler som "sett ljuset" :lol:

Själv blev jag "botad" av en bekant som driver bilverkstad. Därefter har jag läst allt jag hittat om oljeklasser och viskositeter mm, så jag kör gladeligen på Biltema-olja jag med!

Kollar man specifikationerna till ex. min BM-600, så står det att kvaliteten ska vara "For Service DG" vilket 1967 var en olja för "lätta till medelsvåra förhållanden" i typ entreprenadmaskiner. jämför man den med dagens tex. API eller ACEA system så finns det INGA motoroljor som INTE klarar de kraven idag! Dvs, slå i vad som helst med rätt viskositet och som är avsett att användas i en fyrtakts dieselmotor!! -Enkelt! :P

När det gäller moderna motorer, så är det också lika enkelt. Står det tex. API SJ i instruktionsboken så funkar all olja med klass SJ eller bättre. "Bäst" i dag enligt API (American Petroleum Institute) är SM, som jag tror kom runt 2004 för ottomotorer, (S= "spark") och "bäst" eller snarare senaste för Dieslar (C=Compression) borde vara CI-4 som kom 2002, tror jag...

Jag har ett behändigt dokument som förklarar standarderna i pdf-format för den som är intresserad, bara att höra av sig så skickar jag!
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Men tänk på att det som står i böckerna var när dom var nya. Det är dom inte längre.
En bra mineral 15/40 olja är det bästa enligt mej den är lagom tjock så det kompenserar slitna lager mm.

Framför allt så förlänger det livslängen med en bättre olja
hej, jag
bmbamse

Inlägg av bmbamse »

daisel skrev:Men tänk på att det som står i böckerna var när dom var nya. Det är dom inte längre.
Du har så rätt så!

Det jag påpekar är att oljor idag är så otroligt mycket bättre än vad de var på -50 -60-talen så att den "sämsta" oljan du kan köpa idag förmodligen är många gånger bättre än vad som fanns att köpa 1950... Det visas bla av oljebytesintervall tex; Rekommendationerna till min T-22 är oljebyte var 50:e drifttimme! :shock: En normal arbetsvecka är 40 timmar så skulle man köra T-22:an "profesionellt" så skulle det kunna bli ett oljebyte i veckan!
-Men det var med den tidens oljor det...

-På 50-talet fanns i princip inte de tillsatser som får "skiten" att hålla sig flytande i oljan istället för att klumpa ihop sig och till slut fastna nånstans och stoppa flödet. Enligt min åsikt är det viktigare att ha råd att skifta olja och filter i rimliga intervall för att ´"få ut skiten" ur motorn än att hälla i en svindyr "longlife-olja" som jag i alla fall inte har råd att byta så ofta. Då slipper man hälla i diesel i motorn också, som diskuterats i en annan tråd i motor-forumet här. :P En gammal, kanske sliten motor kommer alltid att släppa igenom förbränningsgaser med sot och annat förbi kolvringarna som till slut förorenar oljan.

Jag litar fullständigt på att biltemas oljor har de smörjande egenskaper som behövs, de tillsatser som behövs för att hålla motorn ren inuti etc. -Det läser jag på API- och ACEA-beteckningarna. Att de står på dunken betyder att de klarat motsvarande tester.

Men det är INTE fel att slå i en dyrare olja! Vill man "skämma bort" sin klenod för att man tycker den förtjänar det, så ja visst! Men jag tycker det är bra att veta varför man gör något!

Edit: Stavning...
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Det jag tycker är fortfarande att 10/30 olja är för tunn, märket spelar mindre roll men man bör använda 15/40 olja.
Sedan håller jag med dig om att det är viktigt att sköta oljebyten ordentligt, så mycket skit det finns i en gammal motor.
hej, jag
bmbamse

Inlägg av bmbamse »

daisel skrev:Det jag tycker är fortfarande att 10/30 olja är för tunn, märket spelar mindre roll men man bör använda 15/40 olja. Sedan håller jag med dig om att det är viktigt att sköta oljebyten ordentligt, så mycket skit det finns i en gammal motor.

Ja, men då är vi ju helt överens då, så va' bråkar vi för!? :lol:
Jag kör med 10W-40 i motorn.
Låst