Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Tre ventilpaket på en pump?

Moderator: Moderatorer

Anders:B

Tre ventilpaket på en pump?

Inlägg av Anders:B »

Jag har en jordbruks BM350 -65 med frontlastare och terra-trol jordbrukslyft.

Kopplingen är:
Pump-frontpaket-terratrol i serie dvs inga tvåvägskopplingar eller liknande.

Terra-trolen har en egen överströmmningsventil som öppnar på oriiginalvärdet runt 120bar och frontlyften har ett eget paket med ventil som öppnar på ca 130bar så långt allt bra...

Jag har ett påhängsgrävaggregat som jag idag kopplar på tipputtaget dvs det begränsas till 120bar.

Detta aggregat har en egen överströmmningsventil på 160bar vilket är det normala arbetstrycket som jag nu vill nå upp till.
Vilket sätt ska jag koppla in detta paket på för att nå max tryck??
Det är tveksamt om grävarns aggregat har en seriekopplingsfunktion ..
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Hur kopplar du det nu då?
Du måste väl ha retur också?
Och då har du seriekopplingsfunktion, om inte grävaren är för konstanttrycksystem, men då är det ju fel grejer för traktorn i alla fall, och kan knappast fungera bra nu heller.

Och i så fall kopplar du den först i systemet så får du dina 160 bar, under förutsättning att pumpen grejar det.
Sen är ju frågan, även om det går, om övriga grejer (pumpen) klarar 160 bar i längden, om systemtrycket tidigare var max 120 som original så kanske grejerna inte är dimensionerade för mer?
Lucas

Inlägg av Lucas »

Antingen kopplar du in ytterligare ett ventilpaket (med 160bars tryck) i serie före eller efter lastarventilen som du sen sätter snabbkopplingar på och kopplar grävagregatet till. Eller så höjer du arbetstrycket i orginalsystemet till 160bar. Detta är vad många säger är gränsen för vad som är lämpligt att öka det till men det går bra så långt. Detta görs genom att man plockar isär överströmningsventilen och lägger i flera shims. Man bör dock ta det lite i taget så man inte lägger i jättemycke och råkar spränga nått rör eller så första gången när man ska mäta upp trycket. jag skulle hellre locka isär och ihop några gånger.

Har forskat lite och grävarn har INTE ett seriereturuttag.
(Idag tar jag trycket via tipputtaget och returen går till tanken på terratrolen)

Lucas:
Höja systemtrycket vill jag inte..däremot ett extra ventilpaket låter vettigt.
Hur ska det se ut?
(Aggregat har en egen överströmmningsventil på 160bar )
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

En omkopplarventil bara direkt efter pumpen som du kopplar om mellan grävagregat och övriga system då?
Nackdelen blir ju då att du måste ställa om den ventilen så fort du ska köra lastaren eller jordbrukslyften i stället osv, men rätt enkel inkoppling.

Ralle skrev:En omkopplarventil bara direkt efter pumpen som du kopplar om mellan grävagregat och övriga system då?
Nackdelen blir ju då att du måste ställa om den ventilen så fort du ska köra lastaren eller jordbrukslyften i stället osv, men rätt enkel inkoppling.
Ja vad enkelt!
Visst finns det 12V ventiler så jag kan göra den omkopplingen utan att springa fram o tillbaka?
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Anders:B skrev:
Ralle skrev:En omkopplarventil bara direkt efter pumpen som du kopplar om mellan grävagregat och övriga system då?
Ja vad enkelt!
Visst finns det 12V ventiler så jag kan göra den omkopplingen utan att springa fram o tillbaka?
Ja, det finns, men det har du redan sett såg jag :D
Lucas

Inlägg av Lucas »

Ja så kan man göra, men det blir dyrare än att montera en riktig ventil. Och dessutom finns risken att man kommer åt reglaret till väljarventilen när grävagregatet inte är inkopplat vilket leder till att man spränger pumpen eller någon annan komponent ögonblickligen efter som det då inte finns någon överströmningsventil. = FARLIGT...
En riktig riktningsventil med en slid, serienippel och överströmningsventil kostar ungefär en tusenlapp ny och en 12v väljarventil kostar nästan två. Och du slipper ha någon omkopplare som alltid står i fel läge. Anslutningarna kan man räkna med att det blir samma pris på. Inloppsporten på den nya riktnings ventilen kopplas på rör skarven under hytten framme till höger, på röret framifrån pumpen. Och utloppet ur serienippeln kopplar du på inloppet i orginalventilen med en banjo anslutning (banjon på undersidan av orginalventilen). Utloppet från överströmningsventilen på det nya ventilpaketet kopplar du med en banjo på slangen och en dubbelbanjobult på den banjo som sitter uppepå orginalventilen ( det är anslutningen från orginal överströmningsventil och röret går via returfiltret till tank). Med denhär ventilkopplingen kan du ställa trycket i den nya ventilen så högt som pumpen klarar, viket med en orginalpump är ca 160 bar och med en ersättningspump åtminstånde 200 bar. Det är alltid bättre att göra ordentligt. Inga fuskkopplingar som kan spränga systemkomponenter vid minsta felmanövrering. Även till- och frånkoppling och manövrering blir enklare på dethär viset.
Lycka till.

Lucas:

Jag har redan en frontlastare med ventilpaketet monterat direkt efter pumpen på rör skarven under hytten framme till höger.
(dock via en 130bar överströmmningsventil)
Lucas

Inlägg av Lucas »

Anders:B skrev:Lucas:

Jag har redan en frontlastare med ventilpaketet monterat direkt efter pumpen på rör skarven under hytten framme till höger.
(dock via en 130bar överströmmningsventil)
Ok, koppla före den överströmningsventilen då, så är det inga problem. Men kom ihåg att du måste ha en ventil med serienippel.
Låst