Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Kopplings schema

Moderator: Moderatorer

Tobbe

Kopplings schema

Inlägg av Tobbe »

Hej, är det någon som har ett schema över vilka anlutningar som är vad, på en BM 650. Har en Sandspridare som kräver tryck och returanslutning.
Lucas

Inlägg av Lucas »

Hej!
En sandspridare borde gå att köra på ett dubbelverkande uttag, finns på alla 650 vad jag vet. Det är bara att prova sig fram vad som är vad, lycka till.
/Lucas
Tobbe

Inlägg av Tobbe »

:) Tack, problemet är att jag behöver som det ser ut 4 anslutningar, 650 har 3 men som du skriver jag får prova mig fram. Hade hoppats att någon hade en bild lite pilar.
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Jag antar att du har en självlastande spridare med hydraulisk utmatning.
Och har du tre uttag på traktorn antar jag att det är ett dubbelverkande och ett enkelverkande.
Då är två slangar på spridaren är till tippen, där måste du ha ett dubbelverkande, vilket du ju har.
De andra två är ju till matningen, till det behövs antingen ett dubbelverkande eller ett enkelverkande och en retur.
Så vad du behöver är ett returuttag, vilket inte brukar vara speciellt svårt att fixa, men exakt hur man gör det ¨på en 650 får nog nån annan förklara.
Ett enkelt sätt tillfälligt kan ju vara att stoppa ner slangen i tanken genom påfyllningen... Men inte så snyggt!

Har du otur så är det tredje uttaget ett returuttag, då har du större problem...
Lucas

Inlägg av Lucas »

Ok!
Jag förstog inte att det var fyra slangar... Vilken hydraul har du på din 650? Terra trol (stående hydraulhus bakom bakaxeln med avkänning via tryckstången) eller terra trol MKII (liggande hydraulhus ovanpå bakaxeln). Om det är den förra kopplar du returan i en av avtappnings pluggarna. Om det är den senare bör det finnas en plugg uppe på hudraulhuset som man kan sätta en retur i, det finns i alla fall på 2654 och borde vara lika på alla MKII oavsett storlek.
Lycka till / Lucas
Tobbe

Inlägg av Tobbe »

:D Tack för alla tips, problemet är löst efter lite testande. Av 3 kopplingar är två dubbelverkande och en retur. Räknat från vänster är 1 och 2 dubbelverkande och det tredje en retur. Genom att koppla lyft cylindern till de dubbelverkande kan den köras föra att lasta. Väl lastat kan slangen nr 2 lossas (icke trycksatt) och anslutas till hydraulpumpen på spridaren. Spridaren kan då köras med regalgen. Inte helt perfekt men det funkar och förenklar handskottning betydligt.
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Kanon, och kör du mycket och vill underlätta så kan du med inte allt för mycket pengar skaffa kopplingar och nån tre-vägsventil, så behöver du bara slå om en spak i stället för att byta slang.
Låst