Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Ventilsäte
Moderator: Moderatorer
Ventilsäte
Har tagit av toppen på min viktor 230 pga. dålig komp, såg då att avgasventilen var otät, tog bort ventilen och såg att sätet var så skadat att det inte går att slipa. Har beställt ny vent. och ventilsäte, men nu är frågan, hur f.n ska man få bort det gamla? Nån som har tips el ideer på hur man går till väga. Tack på förhand
Observera att jag inte har provat det här själv men när jag frågade runt lite sa man att det går att svetsa ihop ventilsätet med den gamla ventilen och sedan knacka ner ventilen så följer sätet med. Det ska tydligen gå ganska lätt eftersom sätet krymper något när svetsen ha kallnat.
Men som sagt, jag har inte provat så jag törs inte gå igod för att det är en bra ide.
Men som sagt, jag har inte provat så jag törs inte gå igod för att det är en bra ide.
Ta ett plattjärn 4-5 mm X 10-15 mm och så långt att det efter slipning lägger sig halvvägs ner i sätet. Svetsa sedan plattjärnet mot sätesringen - tänd mitt på - gå ut mot ringen och svetsa fast den. Värmespänningen gör att det efter avsvalning bruka gå lätt att knacka ut sätet via ventilstyrningen.
( En sätesring som lossnar är förödande för motorn. Jag värmer toppen till 100-150 grader - kyler ringen till under -70 grader - på med handskar -ett par snabba slag med smideshammaren på en hylsa med något mindre diameter än sätesringen så brukar den hamna på sin plats - se till att den är vänd på rätt håll innan du slår ).
( En sätesring som lossnar är förödande för motorn. Jag värmer toppen till 100-150 grader - kyler ringen till under -70 grader - på med handskar -ett par snabba slag med smideshammaren på en hylsa med något mindre diameter än sätesringen så brukar den hamna på sin plats - se till att den är vänd på rätt håll innan du slår ).
Jag har bytt flera ventilsäten på olika traktorer. Om sätet är dåligt så brukar man byta ventilen också. Man tar bara bort den gamla avgasvantilen, och slipar ner diametern fram på ventilen i en smärjel, såpass att man lätt kan lägga en svets-fog med migsvetsen mellan ventilen och sätet. Stoppa tillbaka ventilen på plats och svetsa fast ventilen i sätet. Knacka sedan försiktigt på ventilskaftet, så lossnar sätet.
Sedan gör man rent ordentligt där det nya sätet ska ska vara. stoppa det nya sätet i frysen, så att den krymper lite. Toppen som är utan säte, brukar jag lägga i en hetvatten-tvätt så pass länge att hela toppen blir ordentligt varm. Blås tort där sätet ska läggas. Nu är det bara att lägga det kalla sätet ordentligt på plats i den varma toppen. när toppen har svalnat, så är det klart.
Sedan gör man rent ordentligt där det nya sätet ska ska vara. stoppa det nya sätet i frysen, så att den krymper lite. Toppen som är utan säte, brukar jag lägga i en hetvatten-tvätt så pass länge att hela toppen blir ordentligt varm. Blås tort där sätet ska läggas. Nu är det bara att lägga det kalla sätet ordentligt på plats i den varma toppen. när toppen har svalnat, så är det klart.
Ja det är ju ett bra sätt, man byter ju oftast både vent, och sätet samtidigt. Jag gjorde som du skrev, ringen i frysen och värmde toppen sen var det lätt att få ner den på plats. Nu är det bara att montera dit toppen och se om "vicke" inte blir mer lättstartad vintertid. Stort tack för alla tipsen.