Hej, var det någon som hade elschema till Victor för jag har problem med laddningen och att någon tydligen tryckt dit en generator med relä av engelsk modell,Lucas.
Är även plusjordad hur nu det gått till? Måste inte startmotorn vara bytt då ochså?
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Victor elschema.
Moderator: Moderatorer
Nejdå, startmotorn funkar som vanligt även med plusjord. Det är bara småmotorer med permanentmagneter i som byter rotationsriktning när man polvänder dem.
Däremot är frågan om du har så stor nytta av Viktorns elcshema. Det kommer visa hur det ska vara men inte hur det ser ut på din. Störst nytta skulle du nog ha av ett schema från någon engelsk bil/traktor med plusordat Lucassystem. Tyvärr har jag varken det ena eller det andra men om det kniper kan jag bistå med ett schema över hur en minusjordad generator normalt är inkopplad.
En raritet du har. Det är nog mycket få som skulle komma på tanken att bygga om från minus- till plusjord. De flesta brukar göra tvärt om.
mvh Åke
Däremot är frågan om du har så stor nytta av Viktorns elcshema. Det kommer visa hur det ska vara men inte hur det ser ut på din. Störst nytta skulle du nog ha av ett schema från någon engelsk bil/traktor med plusordat Lucassystem. Tyvärr har jag varken det ena eller det andra men om det kniper kan jag bistå med ett schema över hur en minusjordad generator normalt är inkopplad.
En raritet du har. Det är nog mycket få som skulle komma på tanken att bygga om från minus- till plusjord. De flesta brukar göra tvärt om.
mvh Åke
El
Tänker nog byta generator till en Bosch (-jord) för Lucas gör ingen nytta.
Det var ju roligt att startmotorn ej behöver bytas.
Då funkar troligen allt annat ochså (även instrument) om jag byter till den rätta läran (-jord). Har köpt en generator som skulle vara till Victor men den ser åtskilligt större ut än den gammla.
Det var ju roligt att startmotorn ej behöver bytas.
Då funkar troligen allt annat ochså (även instrument) om jag byter till den rätta läran (-jord). Har köpt en generator som skulle vara till Victor men den ser åtskilligt större ut än den gammla.
Laddlampan (och övrig belysning) är inget problem eftersom en lampa lyser oavsett hur den kopplas in. Oljetrycksmätaren är nog också mekanisk gissar jag men det är bäst att du kollar upp det.
Jag kollade schemat till 600'n som jämförelse och den har mekanisk tempmätare och oljetrycksmätare. Det är bara bränslemätaren som har en elektrisk givare.
Jag kollade schemat till 600'n som jämförelse och den har mekanisk tempmätare och oljetrycksmätare. Det är bara bränslemätaren som har en elektrisk givare.
original är det mekanisk oljetrycksmätare och tempmätare.
Men det är ju enkelt att kolla, antingen går det rör eller sladdar till mätarna.
De enda sladdar som går till dom om det är mekaniskt är till belysningen.
Ett tips bara om du ska bygga tillbaka till -jord (vilket jag rekommenderar) sätt inte dit en victorgenerator, utan ta en bosch växelströmsgenerator.
Men det är ju enkelt att kolla, antingen går det rör eller sladdar till mätarna.
De enda sladdar som går till dom om det är mekaniskt är till belysningen.
Ett tips bara om du ska bygga tillbaka till -jord (vilket jag rekommenderar) sätt inte dit en victorgenerator, utan ta en bosch växelströmsgenerator.