Hej!
Min far vill renover sin förstköpa traktor, nämligen en Boxer.
När vi gav oss på detta så visade sig att motorn går inte ens runt. Vad gör man? Vi prova lite lätt att rulla igång den men hjulen asar bara.
Har ni nått tips? Eller måste man riva motorn?
/Landy
Du måste enligt forumets regler fylla i ort i din profil. / Lucas moderator
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Motorn sitter fast
Moderator: Moderatorer
Ddet finns nog lika många svar och åsikter som personer i en sån här fråga men jag hade lyft av toppen och kollat hur det ser ut. Har den stått ute länge är det risk att det har regnat in genom avgasröret och att kolvarna har rostat fast.
Det finns många tips hur man ska få loss sådant men det vanligaste är väl att slå i lite diesel i varje cylinder och låta det stå några dagar/veckor och hoppas på att det lossnar.
Ett skräckexempel var den 600:n jag har nu. Den hade stått ute i ca 7år och motorn satt fast när jag fick den. Jag lyfte toppen och hittade 2cm med vatten i varje cylinder. Gravrost överallt, ventilerna var delvis bortrostade och innanmätet i ljuddämparen låg väl packat i toppens kanaler. Jag hade en komplett renoveringssats hemma och behövde inte vara rädd om grejorna så jag borrade ett antal hål i kolvarna och slog dem i småbitar med spett och slägga. Det var enda sättet jag kom på med den traktorn. Idag går den som en dröm
Det finns många tips hur man ska få loss sådant men det vanligaste är väl att slå i lite diesel i varje cylinder och låta det stå några dagar/veckor och hoppas på att det lossnar.
Ett skräckexempel var den 600:n jag har nu. Den hade stått ute i ca 7år och motorn satt fast när jag fick den. Jag lyfte toppen och hittade 2cm med vatten i varje cylinder. Gravrost överallt, ventilerna var delvis bortrostade och innanmätet i ljuddämparen låg väl packat i toppens kanaler. Jag hade en komplett renoveringssats hemma och behövde inte vara rädd om grejorna så jag borrade ett antal hål i kolvarna och slog dem i småbitar med spett och slägga. Det var enda sättet jag kom på med den traktorn. Idag går den som en dröm
Jag har hört i många år att coca- cola ska ha en positiv effekt i detta avseende. Jag fick tillfälle att själv testa metoden för ett par år sedan.
Objektet var en nuffield som hade stått ute oanvänd ett antal år och motorn satt fast.Jag plockade bort spridarna och blåste torrt i förbränningsrummen med tryckluft. Sedan fyllde jag på "groggvirket" och traktorn fick vara ifred ett par månader. När jag sedan kollade om det hade hänt något så gick motorn runt lika fint som om den aldrig hade varit fast och den går fortfarande perfekt. Jag håller med ake 64 om att det finns många olika åsikter om förfaringssätt beroende på hur noga man vill vara,men detta var ett alternativ som fungerade för mig,på denna traktor.
Objektet var en nuffield som hade stått ute oanvänd ett antal år och motorn satt fast.Jag plockade bort spridarna och blåste torrt i förbränningsrummen med tryckluft. Sedan fyllde jag på "groggvirket" och traktorn fick vara ifred ett par månader. När jag sedan kollade om det hade hänt något så gick motorn runt lika fint som om den aldrig hade varit fast och den går fortfarande perfekt. Jag håller med ake 64 om att det finns många olika åsikter om förfaringssätt beroende på hur noga man vill vara,men detta var ett alternativ som fungerade för mig,på denna traktor.