Hej
Detta gäller en 430 med snabbväxel.
Har ett metalliskt knackande oljud vid kopplingen när traktorn går med friläge eller lite av och till vid drift. Tystnar med en gång när frikopplingen trycks ner. Alla växlar och snabbväxel fungerar helt ok. Har även smort urtrampningslagret utan resultat, även kopplingen arbetar ok. Någon som har idè om vad detta beror på?
Lasse
Du måste enligt reglerna skriva i ort i din profil. / Lucas moderator
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Oljud i transmissionen
Moderator: Moderatorer
Har det kommit plötsligt eller kommit krypande?
Eller rent av varit länge...?
Är det bara på låga varl eller även på högre?
Motorn går ju knappast med ett exakt jämt varvtal, speciellt inte på tomgång eller låga varv, och då gör glapp i växellådan att kuggar och kopplingshylsor står och slår mot varandra, vilket gör att det låter så.
Min 400:a blev väldigt mycket tystare i detta avseende när jag bytte olja i växellådan.
Eller rent av varit länge...?
Är det bara på låga varl eller även på högre?
Motorn går ju knappast med ett exakt jämt varvtal, speciellt inte på tomgång eller låga varv, och då gör glapp i växellådan att kuggar och kopplingshylsor står och slår mot varandra, vilket gör att det låter så.
Min 400:a blev väldigt mycket tystare i detta avseende när jag bytte olja i växellådan.
Re: Oljud i transmissionen
har också en 430 som har detta oljud. men som för övrigt fungerar bralassehenrysson skrev:Hej
Detta gäller en 430 med snabbväxel.
Har ett metalliskt knackande oljud vid kopplingen när traktorn går med friläge eller lite av och till vid drift. Tystnar med en gång när frikopplingen trycks ner. Alla växlar och snabbväxel fungerar helt ok. Har även smort urtrampningslagret utan resultat, även kopplingen arbetar ok. Någon som har idè om vad detta beror på?
Lasse
Du måste enligt reglerna skriva i ort i din profil. / Lucas moderator
mikael