Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
"Klickande" ljud ifrån Hydraulpaketet på Boxern
Moderator: Moderatorer
"Klickande" ljud ifrån Hydraulpaketet på Boxern
Hej jag har ett konstigt ljud ifrån hydraulpaketet på min Boxer. Det är en 65:a med Terra Trol. 3-punkten fungerar men ljudet är irriterande att lyssna på. Låter som om det kommer precis ifrån där sugslangen går in. Ett klickande, kvittrande ljud, inget jätte högt, men irriterande som sagt. När jag lyfter 3-punkten så försvinner det, men så fort han står still igen dyker ljudet upp. Kan det vara överströmsventilen som hängt sig eller något liknade? Sen är det en sak till om jag har tex snöplogen på och jag lyffter i topp kan ett schviffande ljud plötsligt uppstå sen efter det kvittrande och det verkar som om han lyfter lite till, allternativt ställer in sig igen på angiven höjd? Samma ljud uppstår när jag plöjer, såfort plogen bellastas lite. Kan det vara nivåregleringen? Tacksam för alla tips och råd.
Hej,
Det är svårt att veta exakt hur ditt ljud låter.
Men från barndommen med då ny 350 minns jag att vid plöjning speciellt när det gick tungt vilket det alltid gör på styv lera så lyfte coh sänkte hydraulen hela tiden, säkert varje sekund.
Det gjorde att det alltid skakade när man plöjde samtidigt fick bakhjulen vikt från plogen och traktorn drog mycket bra.
Vi trodde att det skulle vara så, traktorn drag ju så bra.
När sedan 350 blev liten traktor 71 och en ny 650 blev stor traktor fanns inte detta fenomen med tickande och skakningar.
Den drog heller inte 4-skärig buren plog lika bra som 350 drog 3-skärig. Pappa var inte njöd med hur 650 drog, varken med motor eller tyngöverföring. Vi önskade en 470 motor i 650. Det hade givit både styrka och låg bränsleförbrukning.
Men nästa 650 med MkII hydraul och delburen plog 4-skärig drog mycket bra och var dessutom starkare än 71:an. Liknade faktiskt 350 mera.
Inte så mycket svar på frågan utan mest nostalgi, hoppas att ni ursäktar.
/Bosse P
Men från barndommen med då ny 350 minns jag att vid plöjning speciellt när det gick tungt vilket det alltid gör på styv lera så lyfte coh sänkte hydraulen hela tiden, säkert varje sekund.
Det gjorde att det alltid skakade när man plöjde samtidigt fick bakhjulen vikt från plogen och traktorn drog mycket bra.
När sedan 350 blev liten traktor 71 och en ny 650 blev stor traktor fanns inte detta fenomen med tickande och skakningar.
Den drog heller inte 4-skärig buren plog lika bra som 350 drog 3-skärig. Pappa var inte njöd med hur 650 drog, varken med motor eller tyngöverföring. Vi önskade en 470 motor i 650. Det hade givit både styrka och låg bränsleförbrukning.
Men nästa 650 med MkII hydraul och delburen plog 4-skärig drog mycket bra och var dessutom starkare än 71:an. Liknade faktiskt 350 mera.
/Bosse P
Lite nostalgi är aldrig fel.. Men det "klickande" ljudet på min traktor är ju där även om jag inte plöjer osv, det är där hela tiden, bara när jag höjer 3-punkten som det försvinner för ett tag..944_968CS skrev:Hej,
/Bosse P
Tack för nostalgitrippen iaf..=)
Jag har ett liknande fenomen på min 350, men det klickar inte så ofta och när man har hydraularmarna högt upp kommet det ibland utdragna schviffande ljud. Det kan ha något att göra med att det läcker bak vid armarna, men det är nog inget farligt bara jobbigt.
Senast redigerad av boxer den 18 juli 2008, 18:43, redigerad totalt 1 gånger.
Jag hittade lite om lägesregleringen i verkstadshandboken hoppas det kan vara till hjälp.
Fel:
Lyftarmarna sjunker, sjunkningen korrigeras språngvis genom lägesregleringen. (En korrigering var 5:e minut tillåten).
Tänkbara orsaker:
Otät backventil
Otät säkerhetsventil
Otät eller felshimsad sänkventil
Läckage i hydraulcylindern
Fel:
Lyftarmarna sjunker, sjunkningen korrigeras språngvis genom lägesregleringen. (En korrigering var 5:e minut tillåten).
Tänkbara orsaker:
Otät backventil
Otät säkerhetsventil
Otät eller felshimsad sänkventil
Läckage i hydraulcylindern