Hej
- har en BM650 som inte vill frikoppla när den stått ca: 14dagar-3veckor har haft ett vedträ som har hållit kopplingspedalen nertryckt då den stått stilla. Glömde naturligvis att trycka dit vedträt med följden att det inte går att frikoppla igen. Samma sak förra vintern, fick ha växeln i och starta - den gav helt plötsligt med sig efter nån timmes körning, och allt funkade normalt. - i dagsläget är den fortfarande hopplös att frikoppla, då jag glömde att ha pedalen nertryckt(frikopplad) då den stått några veckor. Finns det någon som vet vad som felar? har kollat pedalspel/snabbväxelspel mm enligt rek. - kan tillägga att kopplingen funkar och känns bra, det slirar inget. men med ett lite "kvittrande"ljud. Vill naturligvis hitta orsaken till problemet, traktorn ska ju kunna stå ett tag utan större problem. Tacksam för alla svar.
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
BM 650 -73 med influensa
Moderator: Moderatorer
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 6 maj 2008, 21:37
Lamellcentrim kärvar/fastnar på ingående axel i växellådan. du frikopplar och tryckplattan åker ifrån lamellen men lamellen lämnar inte svänghjulet. Man skulle lagt på lite smörjfett på splainsen mellan axel och lamellcentrum förra gången den var isärtagen för kopplingsbyte.
Det är svårt eller nästan omöjligt att få dit fett utan att klyva traktorn.
Det är svårt eller nästan omöjligt att få dit fett utan att klyva traktorn.
Nu blir det en bump här.
Har en bm650 från -73 med liknande problem. Inte så illa att jag inte kan frikoppla, utan mitt problem är betydligt lindrigare. Jag har svårt att frikoppla i fart. Jag måste nästan stanna och frikoppla och vänta en stund. Det blir ett sånt där otrevligt ljud ungefär som att man försöker crossväxla. Vad kan det bero på? Traktorn har bara gått 1100h och servats utöver det vanliga i kronans tjänst (första 600h - sedan mest använts för att driva vedklyv). Jag har inte märkt att det skulle blivit sämre då den stått längre perioder.
Har en bm650 från -73 med liknande problem. Inte så illa att jag inte kan frikoppla, utan mitt problem är betydligt lindrigare. Jag har svårt att frikoppla i fart. Jag måste nästan stanna och frikoppla och vänta en stund. Det blir ett sånt där otrevligt ljud ungefär som att man försöker crossväxla. Vad kan det bero på? Traktorn har bara gått 1100h och servats utöver det vanliga i kronans tjänst (första 600h - sedan mest använts för att driva vedklyv). Jag har inte märkt att det skulle blivit sämre då den stått längre perioder.
Rent spontant känns det som att det är samma problem fast, som du själv skriver, lindrigare. Jag vet inte om det finns något i lådan som kan orsaka såna bekymmer.
Det är både för och nackdelar med en fd militärtraktor. Den har inte gått mycket och den är välservad men den är rejält misshandlad av rekryter som inte hade någon som helst aning om vad de höll på med och inte brydde sig heller.
Bl a tyckte många att det var kul att pumpa in eter under drift för att få upp varvet. För de som inte vet det satt det en spruta för eterpatroner som användes vid kallstart. Följden av "etermissbruket" var bl a att ingen av de 350/600 som vi hade när jag låg inne startade utan eter om tempen gick under nollan. Knappt över nollan heller för den delen.
Det är både för och nackdelar med en fd militärtraktor. Den har inte gått mycket och den är välservad men den är rejält misshandlad av rekryter som inte hade någon som helst aning om vad de höll på med och inte brydde sig heller.
Bl a tyckte många att det var kul att pumpa in eter under drift för att få upp varvet. För de som inte vet det satt det en spruta för eterpatroner som användes vid kallstart. Följden av "etermissbruket" var bl a att ingen av de 350/600 som vi hade när jag låg inne startade utan eter om tempen gick under nollan. Knappt över nollan heller för den delen.
Man blir förbannad och ledsen bara av att höra talas om det.ake64 skrev:Rent spontant känns det som att det är samma problem fast, som du själv skriver, lindrigare. Jag vet inte om det finns något i lådan som kan orsaka såna bekymmer.
Det är både för och nackdelar med en fd militärtraktor. Den har inte gått mycket och den är välservad men den är rejält misshandlad av rekryter som inte hade någon som helst aning om vad de höll på med och inte brydde sig heller.
Bl a tyckte många att det var kul att pumpa in eter under drift för att få upp varvet. För de som inte vet det satt det en spruta för eterpatroner som användes vid kallstart. Följden av "etermissbruket" var bl a att ingen av de 350/600 som vi hade när jag låg inne startade utan eter om tempen gick under nollan. Knappt över nollan heller för den delen.
Hehe, jo det ligger mycket i vad du säger. Men jag tror dock inte att en rekryt utan erfarenhet av traktor är någonting i jämförelse med en stressad bonde. Där snackar vi total abuse och noll i underhåll
Min startar dock extremt lätt. Aldrig ägt en så lättstartad maskin.
Frågan är hur man skall göra för att få till detta. Dela traktorn känns ju uteslutet på direkten.
Min startar dock extremt lätt. Aldrig ägt en så lättstartad maskin.
Frågan är hur man skall göra för att få till detta. Dela traktorn känns ju uteslutet på direkten.