Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Avgasrör till boxer 350

Allt som inte passar in i någon av dom övriga kategorierna

Moderator: Moderatorer

boxer

Avgasrör till boxer 350

Inlägg av boxer »

Jag letar efter ett avgasrör som det på bilden, vet någon var man kan köpa ett nytt??

Bild
ake64

Inlägg av ake64 »

Olssons i Ellös har ljuddämpare. Tyärr var det ingen bild på den men den ska vara till 350/600 så förhoppningsvis ser den lika ut.

Artikelnummer: BM-739545
Artikelnamn: LJUDDÄMPARE BM 350/600
Pris exkl moms: 643,00 kr
boxer

Inlägg av boxer »

Pappa ringde till Olssons i Ellös men de sa att det avgasröret såg likadant ut som det emaljerade vilket inte ser ut som det som sitter där nu.
Vet någon om det är en ljuddämpare eller bara gnistsläckare som är på bilden i första inlägget?
Lucas

Inlägg av Lucas »

Det är en gnistsläckare på bilden. OiE har ljuddämpare som ser ut nästan som original ljuddämpare men inte riktigt. Det bör nog tillläggar att även gnistsläckarna är emaljerade men den på bilden ser ganska skabbig ut. Jag vet inte / tror inte att det finns nya gnistsläckare att köpa men skrotarna borde ha från militär 600:er som dom plockat ner.
/ Lucas
boxer

Inlägg av boxer »

Ok, jag antar att det är den emaljerade eller svartmålade ljuddämparen för bm 350/600 jag ska köpa då. Men hur var traktorn när den kom från frabriken? Med ljuddämpare eller gnistsläckaren i första inlägget? Det är en 67:a. :D
ake64

Inlägg av ake64 »

Det satt en emaljerad gnistsläckare med samma form som den på bilden. Dock satt den längre ner på röret.

Skillnaden mellan en gnistsläckare och en ljuddämpare funktionsmässigt är att normalt kan man se rakt igenom en ljuddämpare och då kan ev gnistor följa med ut. En gnistsläckare är givetvis en ljuddämpare det också men utformad så att ev gnistor fångas upp i ljuddämparen så de inte åker ut genom röret.
boxer

Inlägg av boxer »

Ok, det blir en ljuddämpare från oie, jag hoppas att det blir samma sköna ljud i den. :D
Någon tidigare ägare har antagligen svetsat dit en rörbit under själva gnistsläckaren.
Lucas

Inlägg av Lucas »

Det blir inte samma ljud i den, men det låter helt ok ändå.
boxer

Inlägg av boxer »

Det blev en ljuddämpare från oie och man märker inte så stor skillnad ljudmässigt. :D
Låst