Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

BM 2250/JUSTERA KOPPLINGS HÄVARMEN ?

Diskussioner kring allt mellan koppling och hjul

Moderator: Moderatorer

enior

BM 2250/JUSTERA KOPPLINGS HÄVARMEN ?

Inlägg av enior »

Har fått problem med min koppling igen på min gamla BM2250 och skulle behöva få lite råd hur man kan justerar kopplingen.
Kopplingen tar nu i botten och man känner hur snabbt den förändras och snart kommer kopplinspedalen vara i botten. Jag känner igen symtomen och Tidigare hade jag den hos en traktor mekaniker som justerade den och förklarade att "staget" som trycker mot kopplingen var boven i dramat och att han bara justerade den...
Dock har jag hört att den mekanikern inte längre är aktiv och skulle behöva få råd om hur jag kan justera "staget"?
Är det så att jag kommer åt staget underifrån och hur skall jag sedan gå till väga utan att ställa till det i onödan ?
Ralle
Forumberoende

Re: BM 2250/JUSTERA KOPPLINGS HÄVARMEN ?

Inlägg av Ralle »

Är det hydraulisk manövrering eller vajer på de där?

Är det hydraulisk skulle jag börja med att lufta systemet.

Är det vajer skulle det kunna gå att justera armen, men tror knappast det är den rätta lösningen, speciellt inte om det är gjort tidigare.
Och känner du att det snabbt blir värre och värre räcker det garanterat inte med en justering, utan då är det nåt som är knas!
En trasig vajer som "fnasar" sig mer och mer skulle kunna ge sådana symptom, och i så fall kommer den gå av när som helst, och då kan det hända en riktigt otäck olycka om du har otur!
Men vajern borde vara lätt att kolla!
enior

Inlägg av enior »

Lyckats få tag i en traktor doktor så jag släpper problemet tillsvidare då jag förstår att det inte bara är att skruva, ja på din fråga ang hydralisk eller vajer så är det en vajer men som sagt finns det en doktor så gör man väl bäst i att vänta.
Nikko242

Inlägg av Nikko242 »

Hej!

Har liknande bekymmer med min bm 2250, vad var det för fel?
Mvh
Niklas
jonathanborger

Inlägg av jonathanborger »

Tack för informationen.
Låst