Jag har tänkt att en gång för alla gå till botten med om det ska vara hypoidolja (api GL-5, äldre beteckning EP) i växellådorna i de gamla Volvo och BM T20-T30-T230 Viktor, BM35, BM55 osv.
Troligen ska det vara hypoidolja. Gamla instruktionsböcker anger att det inte ska vara hypoidolja men i BM-forumet har det sagts att ett servicemeddelande gick ut 1957 med innehållet att EP-olja skulle användas för att undvika haveri. Även sena instruktionsböcker ska enligt forumdiskussioner ange EP-olja.
När jag kikat igenom filerna under downloads som finns på maskinisten-forumet har jag hittat en instruktionsbok daterad 1958 till BM Bamse (Viktor bakända) som anger EP-olja och en odaterad verkstadshandbok till Viktor som anger hypoidolja.
Så att Viktor och T-20 serien ska ha hypoidolja får vi anse som belagt. Men är det någon som har uppgifter från sena BM 35/36 eller BM 55? De instruktionsböcker som finns uppladdade på nätet är de äldre, så även den jag har själv. Finns det någon som har någon instruktionsbok från 1958-1959, eller kanske rent av servicemeddelandet från 1957?
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Sen instruktionsbok BM35 mfl kan ange hypoidolja i växellåda
Moderator: Moderatorer