Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Demontera remskiva, vevaxel, Victor

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

parbring
Inlägg: 57
Blev medlem: 23 november 2009, 11:37

Demontera remskiva, vevaxel, Victor

Inlägg av parbring »

Jag ska byta fläktremmen till en kortare på min Victor, men jag förstår inte riktigt hur jag ska få loss remskivan på vevaxeln för detta. Har lossat de två spännskruvarna, men sen tar det stopp... :x
BM 320 Buster ´64 - BM H10 350 ´61 - KBK BM 55 ´54
parbring
Inlägg: 57
Blev medlem: 23 november 2009, 11:37

Re: Demontera remskiva, vevaxel, Victor

Inlägg av parbring »

Det löste sig. Med en stor portion WD40 och lite kontrollerat våld. :roll:
BM 320 Buster ´64 - BM H10 350 ´61 - KBK BM 55 ´54
Victor230militär
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 mars 2021, 23:02

Re: Demontera remskiva, vevaxel, Victor

Inlägg av Victor230militär »

Hej!

Jag har exakt samma problem. Jag har lossat båda låsskruvarna varav en jag var tvungen att borra ur för att den var avbruten sedan tidigare.

Ska remskivan vridas medsols eller motsols för att lossa? Det känns som om jag har provat ordentligt år båda håll men den vill inte röra sig.

Tack

Mvh
Bo A
Inlägg: 73
Blev medlem: 4 juni 2007, 23:03
Ort: Sval

Re: Demontera remskiva, vevaxel, Victor

Inlägg av Bo A »

Spårskruvarna har två uppgifter - dels att vid justering flytta den yttre remskivehalvan längs med den inre halvans nav - dels också låsa fast efter utförd justering.
En frilöpande remskivehalva skall med hjälp av av de koniska skruvarna flyttas axiellt via de koncentriska spåren i navet. Vill minas att medurs vridning av halvan ökade remskivans diameter ( syns när den är borttagen ). Skruvarna dras ner i navets spår men får ej dras an och låsas förrän efter utförd justering !!!.
Jag hade dragit av båda skruvarna - remskivehalvan helt fast - borrade ur skruvarna helt - rostlösning och träkilar mellan remskivehalvorna - mässingdorn och rörstump mot de små klackarna på skivan - växelvis slag med- och motsols fick den så småningom att släppa.
Slipade anliggningsytorna - gängtapp och skruvar av överdim. - slipade skruvändarna likt originalskruvarna - låsvätska.
( Hade förmodligen varit lättare att dra av hela navet - ta bort fästskruven på vevaxel - gängstång och en tillverkad avdragarplatta - fästa upp det i skruvstädet ).
Låst