Tjena!
Ny på sidan satt ber om ursäkt om jag sökt dåligt, men jag har iaf en bm 350 boxer ifrån 1966 som jag haft ett litet tag nu utan något större problem, den har bara gått och gått.. men så det senaste året har jag sett att den läcker lite olja när den stått ett tag och det må så vara hydraulolja, detta vart jag varse om när den inte orkade lyfta flaket på en vagn jag hade påkopplad med gammalt halm på... kan vara ärlig och säga att den fått stått härn med service pga nyare traktorer tidigare i sitt liv men har endå funkat fint i min ägo, men jag lär nu fylla på mer hydraulolja och söker info om vilket typ/märke jag kan/bör använda här? Vilken olja? Det är en dragare satt ingen lastare finns. Ska också byta motorolja i den och funderar om någon av dessa kan funka?
http://www.swedol.se/t520-15w-40-20l.html
http://www.swedol.se/t750-15w-40-20l.html
Mvh Tommy
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Hydraulolja BM 350 boxer
Moderator: Moderatorer
Re: Hydraulolja BM 350 boxer
innan du fyller på med hydraulolja, så kolla vad för sorts olja som den varit fylld med innan. (motorolja eller hydraulolja)
blandning är INTE bra! (ett tips, det känns på lukten)
Idag klarar de flesta oljor låga temperaturer (under 0 grader) vid traktorns tillverkning var man tvungen att byta inför vintern.
Passa på att rengöra hydraulfiltret i samband med påfyllningen (den stora muttern till vänster bakom/under stolen)
12-15 liter olja.
Vad gäller motorn så funkar en vanlig standardolja 10-30 el.10-40. men kolla så det är vanlig mineralolja!
inte hel,eller delsyntet!
(kan skada motorn)
Lycka till!
blandning är INTE bra! (ett tips, det känns på lukten)
Idag klarar de flesta oljor låga temperaturer (under 0 grader) vid traktorns tillverkning var man tvungen att byta inför vintern.
Passa på att rengöra hydraulfiltret i samband med påfyllningen (den stora muttern till vänster bakom/under stolen)
12-15 liter olja.
Vad gäller motorn så funkar en vanlig standardolja 10-30 el.10-40. men kolla så det är vanlig mineralolja!
inte hel,eller delsyntet!
(kan skada motorn)
Lycka till!