Hej!
Ny på forumet. Haft min 36a i 3 år och kört cirka 30 mil totalt. 25 under en o samma helg då jag flyttade stugan från katrineholm till jönköping.
För nån månad sen hängde sig regulatorpinnen i fullgas vid start och sedan i dödläge. har öppnat kåpan och försökt vippa på stången men den sitter berghårt.
Så jag tänkte ta av hela pumpen o köra till dieselmeken i Aneby.
Frågan är, hur tar jag av den bäst? Vilka moment är kritiska/känsliga?
Är ingen expert på mek. Har "vanlig" uppsättning verktyg hemma. hyslor o nycklar.
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Montera av dieselpump BM 36
Moderator: Moderatorer
Re: Montera av dieselpump BM 36
Montera bort är inga större bekymmer, förutom alla rörledningar är det bara att lossa fyra bultar och ``dra ur den ur kopplingen´´ för jag antar att det är bytt till koppling med gummistjärna.
Däremot monteringen är det viktigt att pumpen hamnar i rätt läge och skruvarna dras korsvis så man inte knäcker pumphuset.
anledningen till att reglerstången kärvar är troligtvis att regulatorn inte haft någon olja ,utan gått torr och skurit.
ett tyvärr ganska vanligt fel. de flesta tittar bara på den lilla oljestickan i botten på pumpen, men det ska vara olja i regulatorn på pumpens gavel också.
lycka till
Däremot monteringen är det viktigt att pumpen hamnar i rätt läge och skruvarna dras korsvis så man inte knäcker pumphuset.
anledningen till att reglerstången kärvar är troligtvis att regulatorn inte haft någon olja ,utan gått torr och skurit.
ett tyvärr ganska vanligt fel. de flesta tittar bara på den lilla oljestickan i botten på pumpen, men det ska vara olja i regulatorn på pumpens gavel också.
lycka till
Re: Montera av dieselpump BM 36
Nyfiken på hur det gick med din pump, lyckades du få den åtgärdad? Kostsamt?Jonathanlg skrev:
Så jag tänkte ta av hela pumpen o köra till dieselmeken i Aneby.
Frågan är, hur tar jag av den bäst? Vilka moment är kritiska/känsliga?
Är ingen expert på mek. Har "vanlig" uppsättning verktyg hemma. hyslor o nycklar.
Återupplivar och lånar tråden lite istället för att skapa en ny..rikard skrev: anledningen till att reglerstången kärvar är troligtvis att regulatorn inte haft någon olja ,utan gått torr och skurit.
ett tyvärr ganska vanligt fel. de flesta tittar bara på den lilla oljestickan i botten på pumpen, men det ska vara olja i regulatorn på pumpens gavel också.
lycka till
Har ett snarliknande problem med min Volvo T 35 -57, reglerstången har bara ett spel på kanske 3-5mm från tomgång till fullgas vilket gör den väldigt känslig (om än körbar).
Skulle det också kunna bero på bristande oljeunderhåll tro?
Eller kan det finnas andra troligare orsaker?
Liten video som visar spelet..
https://youtu.be/uUGQQ1oR8js
Mvh Andreas