Hej!
Har en T24a från 50-talet som varit stående inomhus en längre tid som jag nu tänkt få igång. Tyvärr är kopplingen halvstum, delvis pedalen går bara att trycka halvägs. Detta medför då att det inte går att frikoppla. Har ni nå tips och råd kring detta?
Jag hade tänkt försöka lyfta ner växellådan, men jag vet inte hur jag gör det på bästa sätt mer än att lossa bultarna i sprängkåpan. Hur får jag ner lådan utan att behöva plocka traktorn i molekyler?
Tack på förhand!
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Kärv koppling T24
Moderator: Moderatorer
Re: Kärv koppling T24
När du trampar ner kopplingen skjuter du fram urtrampningslagret som går emot fyra hävarmar i kopplingen som i sin tur drar tillbaka tryckplattan, som pressar fast lamellen mot svänghjulet.
efter en tids stillestånd, brukar mycket kunna kärva i dessa kopplingar.
Men på beskrivningen låter det som kopplingshävarmarna tagit fast.
Urtrampningslagret glider fram men förmår inte pressa fram hävarmarna, därav att kopplingen bara går ner en bit.
Ska du komma åt kopplingen ordentligt måste traktorn delas på mitten.
Förutom alla bultarna i svänghjulskåpan måste hydraulrören, styrstaget, bränslerör, mätarslangar, tändförställarspak,
tankupphängning och motorhuvar lossas.
En uppallning under växellådan en verkstadsdomkraft på hjul under svänghjulskåpan och rulla isär traktorn.
OBS! slå i två träklotsar under kylaren vid framaxeln, annars välter framändan och slår i golvet!
Men börja med att lägga dig under kopplingen och skruva bort inspektionsluckan, ta en ficklampa och leta fel.
Lycka till!
efter en tids stillestånd, brukar mycket kunna kärva i dessa kopplingar.
Men på beskrivningen låter det som kopplingshävarmarna tagit fast.
Urtrampningslagret glider fram men förmår inte pressa fram hävarmarna, därav att kopplingen bara går ner en bit.
Ska du komma åt kopplingen ordentligt måste traktorn delas på mitten.
Förutom alla bultarna i svänghjulskåpan måste hydraulrören, styrstaget, bränslerör, mätarslangar, tändförställarspak,
tankupphängning och motorhuvar lossas.
En uppallning under växellådan en verkstadsdomkraft på hjul under svänghjulskåpan och rulla isär traktorn.
OBS! slå i två träklotsar under kylaren vid framaxeln, annars välter framändan och slår i golvet!
Men börja med att lägga dig under kopplingen och skruva bort inspektionsluckan, ta en ficklampa och leta fel.
Lycka till!