Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Ny temp.mätare BM36-52?
Moderator: Moderatorer
Ny temp.mätare BM36-52?
Jag saknar fungerande mätare, har nån tips på en enkel lösning? Befintlig temp.prob sitter på plats men kabeln är av fem cm. ut och den är ju från -52 så nått nytt vore ju inte fel...
Re: Ny temp.mätare BM36-52?
Men NÅGON har väl ändå eftermonterat tempmätare? Biltema? Känns.....billigt. Har ingen provat nåt och kan ge feedback?
Hittade en mekanisk på Olssons i Ellös för 142 kr. Kan den passa?
Men nu när jag sitter och kollar runt efter ersättare skår mig tanken..? Kabeln är ju väck mellan visarinstrument och givare? Kanske det räcker att fixa en ny givarkabel och se efter att allt är rätt inkopplat?
om kabeln till mätaren är av är det troligtvis kört,
de gamla tempmätarna fanns i två utförande, antingen en kopparklump (givaren) och en kopparstång/koppartråd som ledde värmen upp till termometern/mätaren
alternativt är kopparstången ett kopparrör med sprit.
olssons i ellös har nya mekaniska tempmätare som passar, däremot är det inte alla som funkar när man köper dom där...
ett smidigt sätt är en elektrisk mätare.
man kan gömma kablarna så att det inte går att se någon skillnad vid första anblicken,
är man riktigt noga går det att byta mätartavla, mellan ny och gammal mätare, för att få behålla den gamla svarta.
men det är ett pilljobb jag inte rekommenderar..
värt att tänka på är att en elektrisk tempgivare inte passar med vilken tempmätare som helst, utan bytes helst tillsammans
de gamla tempmätarna fanns i två utförande, antingen en kopparklump (givaren) och en kopparstång/koppartråd som ledde värmen upp till termometern/mätaren
alternativt är kopparstången ett kopparrör med sprit.
olssons i ellös har nya mekaniska tempmätare som passar, däremot är det inte alla som funkar när man köper dom där...
ett smidigt sätt är en elektrisk mätare.
man kan gömma kablarna så att det inte går att se någon skillnad vid första anblicken,
är man riktigt noga går det att byta mätartavla, mellan ny och gammal mätare, för att få behålla den gamla svarta.
men det är ett pilljobb jag inte rekommenderar..
värt att tänka på är att en elektrisk tempgivare inte passar med vilken tempmätare som helst, utan bytes helst tillsammans