Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Start- och gångproblem BM 230

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

Chili

Start- och gångproblem BM 230

Inlägg av Chili »

Hej
Min Victor har svåra startproblem innan den blivit varm och går sedan ganska dåligt och den ryker svart. Man måste trycka in kallstarten för att den ska starta. Om man rör gasen när den är kall så dör den.
Jag har tagit ur spridarna och kolla kompressionen, 27 kg, skall vara 28 kg vid 200 varav. Så där kan inte felet vara. Det var f.ö. mycket sot och slagg på spridarna. Har inte kollat spridarbilden. Jag har även kollat varvtalsregulatorn, men den verkar funka.
Till frågan. Kan det vara läge att lämna in spridarna på service? Har sökt på nätet, men inte hittat någon vettig firma. Är det svårt att serva spridarna själv? Några tips?
rikard

Re: Start- och gångproblem BM 230

Inlägg av rikard »

billigast är att byta spridarspetsarna, har traktorn stått still länge kan regulatorn rosta och kärva, (ger konstiga fenomen)
Chili

Inlägg av Chili »

Nu rockar min BM 230 igen.
Kan det hjälpa någon annan så skriver jag några rader om hur det gick till.

Lämnade in spridarna till Lantmännen för kontroll och eventuellt byte av spridarspetsar. Det skulle visa sig att den ena knappt släppte igenom bränsle, medans den andra släppte igenom alldeles för mycket. Priset landade på drygt 1700 kronor ink moms.

Nu återstod bara det svåraste, att få ur spridarhylsorna. Urdragare finns inte att köpa, så det var bara att ställa sig vid svarven en dag. Det enda jag hade att gå på var bilden i verkstadshandboken. Jag utgick från en 25 mm stålaxel. Den slitsade delen är invändigt svarvad till 2 graders vinkel och konan till samma vinkel.
Det första försöket misslyckades eftersom rillorna som ska greppa i kopparhylsan var för grunda. Efter justering passade jag även på att härda hylsans nedre del. Nästa försök lyckades och vilken känsla när hylsan kom utkrypandes. Jag fick dra åt konan ganska hårt för att urdragaren inte skulle slira.
För ipressning av hylsorna tog jag adaptern som användes för kompressionsprovet.
Glöm inte att tappa ur kylarvatten, annars rinner det ner i cylindern när hylsorna lossas. Man kan inte heller bara lossa på spridarna utan att det riskerar att börja läcka kylarvatten någonstans runt hylsorna. Glöm heller ej att byta kopparpackningarna till bränslereturen, minst fem stycken.

Efter luftning av bränslesystemet startade min gamle vän nästan direkt och jag lovar att det var det skönaste ljud jag hört på länge, och så jämt och fint den gick.

Se bilder
Renoverad spridare
Bild
Urdragare
Bild
Urdragning
Bild
Utdragen hylsa
Bild
Gamla hylsorna
Bild
Adapter / ipressare
Bild
Ipressning
Bild
rikard

Inlägg av rikard »

En fråga? bytte du hylsorna utan att ta av topplocket?
isf. hur lyckades du kona ut presspassningen i den nedre koniska delen?
med orginalverktyget måste man skruva i en konisk skruv ``nedifrån´´ och dra ``tillbaka´´ för att koningen ska klämma till ordentligt och hålla tätt i längden.
Sista momentet är att fila till hylsans ände för att inte riskera kollition mellan den och kolven.
(se de begagnade hylsorna att de är sneda i i lilländen)
bara en undran eftersom jag hört att folk bytt hylsorna med toppen monterad...
Chili

Inlägg av Chili »

Jag bytte hylsorna utan att ta av toppen, men hade funderingar på att jag kanske skulle bli tvungen. Hylsorna som jag köpte från Olsson i Ellös stämde med måtten perfekt mot de gamla, ingen filning. De var redan snedkapade, samt att det finns ett orienteringshack i överkant på hylsorna som visar snedkapningens längsta del på spetsen.

Jag kanske var lyckligt ovetande om hur originalurdragaren fungerar. På bilden i verkstadshandboken ser det ut som om man ska spänna ut konan ovanifrån, såsom jag tillverkade den. Det enda som höll på att gå snett, som man ser på en av bilderna är att den ena hylsan sprack i botten, men det hade den ju gjort oavsett, det kunde man se redan vid det misslyckade försöket. Man kan även se att hylsorna svällt en aning på grund av trycket från urdragaren, men det var inga problem att få ut allt, bara det släppte.

Om det är av intresse kan jag återkomma med måtten på urdragaren.

Detalj på urdragaren
Bild
Låst