Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

BM 430, bakterier i dieseln?

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

Pe-Er-79

BM 430, bakterier i dieseln?

Inlägg av Pe-Er-79 »

Man har ju hört talas om dessa diesel bakterier som bildar gegga i traktorns tank. Och nu tror jag att jag har råkat ut för det! =(
Spana in den här bilden: https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... C_0157.JPG Brun gegga i botten på matarpumpens glas. Bakterier eller vad säger ni?
Nån som sitter på fakta kring dessa bakterier eller finns det någon faktaspäckad hemsida?
Jag behöver uppdatera mina kunskaper inom detta..
Om jag inte är fel ute så..bildas inte dessa bakterier i alla sorters diesel? Geggan (bakterierna) kommer till slut att göra stopp i diesel filtren? Dom lever i vatten som finns i dieseln och lever av en speciell molekyl som dom tar från dieseln? Detta problem uppstår endast i diesel som inte används på ett tag?

Så vad gör jag åt detta? En rengöring av glaset lär ju behövas men sen..hur blir jag av med ohyran!?
revert

Re: BM 430, bakterier i dieseln?

Inlägg av revert »

Här två texter att läsa: http://old.sxk.se/tekniska/btf/bransle/ ... ransle.htm Dom är inte långa.

Du frågade om det bara drabbar bränsle i en maskin som inte används. Det behöver inte vara så. Det kan ju följa med från en dåligt rengjord och vattenhaltig cistern t.ex.

Ett tillägg: Du frågar vad man gör åt eländet? Först gäller rengöring överallt där bakterierna har varit. Sedan finns det ett medel inom fritidsbåthandeln, Grotamar. Googla på det. Det är inte någon "Snake oil" eller annan "undergörande bränsletillsats", utan ett starkt biologiskt gift. Jag har inte prövat själv, men läst något lite om det. Man skall tydligen följa anvisningarna noga som ges på förpackningen. Men rengöringen kommer först i alla fall.
Låst