Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Trycklager till spindeltapp 350 -60

Allt som inte passar in i någon av dom övriga kategorierna

Moderator: Moderatorer

Kasebon

Trycklager till spindeltapp 350 -60

Inlägg av Kasebon »

Hej tanter och gubbar! Jag precis skaffat min första Boxer och behöver se över framaxeln på den. "Problemet" är att jag skulle behöva ha tag på ett trycklager (axial) som lagrar spindeltappen, med beteckningen SKF2KT163 alt SKF2KT163X utan att behöva bli ruinerad. Jag har försökt att leta på de hos de flesta återförsäljarna av lager men de går bet på att få fram det. Lantmännen har men det kostar 1.130:- + moms. Är det någon som ar ett alternativ?
Lucas

Inlägg av Lucas »

Prova Ollssons i ellös, de har tror jag men jag vet inte pris. Även de stora skrotarna har nog nya framvagnsdelar. Alltså TKs och Laholms.
Lycka till / Lucas
Kasebon

Inlägg av Kasebon »

Tyvärr har Olssons i Ellös bara lager till den grövre framaxel, men tack för ditt svar ändå!
Lucas

Inlägg av Lucas »

Det finns bara en typ av spindlar och axiallager på boxer så om du har klenare så är den inte orginal.
/ Lucas
Kasebon

Inlägg av Kasebon »

Det stämmer inte, för enligt lantmännens reservdelskataloger så fanns det till boxer 350 4 olika framaxeltyper standard fast, standard ställbar och "kraftigare" fast och "kraftigare" ställbar alltså finns det 2 olika trycklagertyper, detta som sagt var enligt lantmänens reservdelskataloger
ake64

Inlägg av ake64 »

Jo visst finns det olika typer av framaxlar men vad jag kan förstå är det bara själva axlarna och naven som skiljer. Spindlar, lager bussningar mm ska vara samma.
Kasebon

Inlägg av Kasebon »

Nej, det finns två typer av spindlar. Betänk att det här är en -60:a dom första årsmodellerna hade tydligen "klenare" spindlar och lager. Jag har köpt det lager som Olssons i Ellös för och det är ca 10 mm större i diameter. Lantmännen har bägge sorterna, varav det som jag skall ha till min framaxel är dj-ligt dyrt jämför med det större, som tydligen sedan blev mer standard. Hur som helst så har jag fått tag på det lager som skall vara!
ake64

Inlägg av ake64 »

Man lär sig något nytt varje dag.

De jag har jämfört med är nyare så det förkklarar väl varför jag inte har hittat någon skillnad, vare sig i böcker eller i verkligheten.
Låst