Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Motorkrångel T24

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

AffeT24
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 augusti 2014, 08:04

Motorkrångel T24

Inlägg av AffeT24 »

Har en T24 som inte vill gå riktigt. Den startar och går i ca 30-60 sekunder och sen dör den. Väntar jag 1min så startar den igen men dör efter ca30-60 sekunder.
Vad kan det vara för fel?

Tack på förhand!
AffeT24
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 augusti 2014, 08:04

Re: Motorkrångel T24

Inlägg av AffeT24 »

Ingen som vet vad det kan vara för fel? :oops:
revert
Inlägg: 189
Blev medlem: 25 april 2009, 15:15

Re: Motorkrångel T24

Inlägg av revert »

Du får nog beskriva mer själv. Är det bensin eller diesel? Har du kontrollerat bränsletillförsel? Har du kontrollerat att det finns gnista (om det är en bensin)?
Om det är en bensin så finns det en metod med startgas. Om den startar på startgas och går några sekunder så länge det finns gas, men stannar sedan, så är det något fel med bränsletillförseln. Om du vet till 100% att bränsletillförseln fungerar men den ändå inte startar på startgas så är det fel på tändningen.

Även en diesel skall gå att starta på startgas. Men där finns ju ingen tändning så den biten faller bort där.
AffeT24
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 augusti 2014, 08:04

Re: Motorkrångel T24

Inlägg av AffeT24 »

revert skrev:Du får nog beskriva mer själv. Är det bensin eller diesel? Har du kontrollerat bränsletillförsel? Har du kontrollerat att det finns gnista (om det är en bensin)?
Om det är en bensin så finns det en metod med startgas. Om den startar på startgas och går några sekunder så länge det finns gas, men stannar sedan, så är det något fel med bränsletillförseln. Om du vet till 100% att bränsletillförseln fungerar men den ändå inte startar på startgas så är det fel på tändningen.

Även en diesel skall gå att starta på startgas. Men där finns ju ingen tändning så den biten faller bort där.
Det är Bensin/Fotogen men just nu kör jag på bensin.
Jag skruvade bort filter och bränslerör igår och det kommer bränsle fram till förgasaren.
Gnistan är fin, har även satt i nya stift.

Jag testade igår att dra ut chocken när den stannat och då startar den ganska så omgående men den går ju inte så länge på chocken heller.
Om jag inte dra ut chocken när den stannat så måste jag vänta en stund innan den startar.
Startgas går den på också.

Tack för ditt svar!
revert
Inlägg: 189
Blev medlem: 25 april 2009, 15:15

Re: Motorkrångel T24

Inlägg av revert »

Jag är ingen expert, men för mig känns det ändå som att du behöver se över förgasaren. Rengöring och eventuellt renovering av slitna delar etc. etc.
AffeT24
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 augusti 2014, 08:04

Re: Motorkrångel T24

Inlägg av AffeT24 »

[quote="revert"]Jag är ingen expert, men för mig känns det ändå som att du behöver se över förgasaren. Rengöring och eventuellt renovering av slitna delar etc. etc.[/quot

Ja jag är inne på det oxå, ska plocka bort förgasaren och rengöra tankarna.
Jag har bara ägt traktorn i 1vecka och den är inte mycket körd de senaste åren.

Tack än en gång för ditt svar!
Baggis
Inlägg: 79
Blev medlem: 19 augusti 2010, 09:57

Re: Motorkrångel T24

Inlägg av Baggis »

Låter som att den inte hinner fylla flottören i förgasaren tillräckligt snabbt. Det får den att gå ett tag och kräver sen att man väntar en stund innan det har fyllt flottören igen.
AffeT24
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 augusti 2014, 08:04

Re: Motorkrångel T24

Inlägg av AffeT24 »

Baggis skrev:Låter som att den inte hinner fylla flottören i förgasaren tillräckligt snabbt. Det får den att gå ett tag och kräver sen att man väntar en stund innan det har fyllt flottören igen.
Precis så skulle man kunna förklara felet, passar in perfekt!
Frågan är då vad det är som gör att det blir så (om det nu är det felet)?
Kan det vara bränslejusteringsnålen som inte är som den ska? :oops:

Ska rengöra förgasare och tankarna ikväll och sätta dit en ny packning till förgasaren.
Baggis
Inlägg: 79
Blev medlem: 19 augusti 2010, 09:57

Re: Motorkrångel T24

Inlägg av Baggis »

Om det nu är orsaken så är det ju ledningen från tanken och flottören och dess ventil som är "huvudmisstänkta". Tar du lös bränsleröret från förgasaren ser du ju om det rinner som det ska från det. Gör det det så är det läge att ta lös flottörhuset och kolla om det är skit i det. Bort med den isf. Sen är det väl kvar att kolla att flottörnålen/flottören för att se om de rörs som de ska. 8)
AffeT24
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 augusti 2014, 08:04

Re: Motorkrångel T24

Inlägg av AffeT24 »

Baggis skrev:Om det nu är orsaken så är det ju ledningen från tanken och flottören och dess ventil som är "huvudmisstänkta". Tar du lös bränsleröret från förgasaren ser du ju om det rinner som det ska från det. Gör det det så är det läge att ta lös flottörhuset och kolla om det är skit i det. Bort med den isf. Sen är det väl kvar att kolla att flottörnålen/flottören för att se om de rörs som de ska. 8)
Ska kolla hur det ser ut ikväll.
AffeT24
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 augusti 2014, 08:04

Re: Motorkrångel T24

Inlägg av AffeT24 »

Här var felet, satt i tanken och jag har inte sett den tidigare, och då har jag kollat ex antal gånger!!
Bild
Baggis
Inlägg: 79
Blev medlem: 19 augusti 2010, 09:57

Re: Motorkrångel T24

Inlägg av Baggis »

Vad bra att du hittade felet! Men hur kunde den lilla biten orsaka stopp i bränsleröret om den var i tanken? Jag har för mig att röret går en bit upp i tanken, antagligen för att ev. skräp inte så lätt ska komma in i det.
AffeT24
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 augusti 2014, 08:04

Re: Motorkrångel T24

Inlägg av AffeT24 »

Baggis skrev:Vad bra att du hittade felet! Men hur kunde den lilla biten orsaka stopp i bränsleröret om den var i tanken? Jag har för mig att röret går en bit upp i tanken, antagligen för att ev. skräp inte så lätt ska komma in i det.
Det är inget rör som sticker upp i tanken. Så det var inte så svårt för den att fastna.
AffeT24
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 augusti 2014, 08:04

Re: Motorkrångel T24

Inlägg av AffeT24 »

Efter lite skruvande så ville barnen åka lite traktor ikväll.
Sagt och gjort så tog vi en liten runda och traktorn gick som en dröm:-)
Men när vi kommer hem upptäcker jag att traktorn blivit varm och
kokar.
In med pärlan i garaget och skruva bort termostathuset. När jag plockar
ur termostater så sitter det en rostflaga på 10x5mm i termostaten. Fortsätter att skruva
bort kylaren och vattenpumpen, har inte hunnit skölja ur kylaren.
Vattenpumpen var rostig och termostathuset i toppen var rostigt
även rören mellan kylaren och slangarna var rostiga.
Hur mycket mer måste jag plocka bort, måste toppen av eller räcker det med en
ordentlig ursköljning?
Kommer några bilder här.

Bild

Bild

Bild
revert
Inlägg: 189
Blev medlem: 25 april 2009, 15:15

Re: Motorkrångel T24

Inlägg av revert »

Jag skall inte påstå att det räcker eller inte, men nu för tiden brukar man lägga i en diskmaskintablett eller två direkt i kylaren. Sedan varmkör man motorn och lite till så att den blir ordentligt genomvarm. Har du värmeelement i hytten så se till att reglaget står helt öppet så det cirkulerar där också.
Sen skall man skölja ur ordentlig så att all vätska blir utbytt. Håll på så länge det kommer grumligt vatten och lite till. Naturligtvis har man tagit ur termostaten för sköljvattnet är ju vanligtvis kallt och då stänger termostaten och stoppar cirkulationen och sköljningen. Passa på att byta termostat. Dom har ett "bäst före datum".
Sätt tillbaka alla slangstosar och öppningar samt vid behov byt ut dåliga slangklämmor. Fyll på nytt glykol/vatten, 50/50. Vänta inte med detta, då kommer rosten direkt på nolltid! Jämför med bromsskivor på en bil efter ett regnväder. Det behövs inte många vattendroppar för att det skall bli brunt.
Kontrollera efter eventuella läckor.
Glykol innehåller även rostskydd, någon form av silikat. Googla på detta. Det ger ett gott skydd mot rost i två år. Sedan skall vätskan bytas ut. Detta gäller all glykol i såväl bilar som traktorer och övriga motorfordon som använder glykol. Och det är "vanlig" etylenglykol, den billigare sorten, som gäller i ditt fall.
Låst