Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Kraftuttag

Diskussioner kring allt mellan koppling och hjul

Moderator: Moderatorer

Bolinder
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 juni 2008, 20:26
Ort: Ljungby

Kraftuttag

Inlägg av Bolinder »

Nu har även mitt kraftuttag börjat bråka. Jag har ett oberoende kraftutag på Boxern. Kraftuttaget går igång så fort jag drar ner väljarspaken till driftläge, alltså har min kopplingsspak ingen funktion längre. För innan har jag ju kunnat välja med kopplingspaken om jag vill ha igång kraftuttaget eller inte, då givetvis med väljarspaken i driftläge. Någon som har haft samma problem som jag? Finns det någon koppling innanför som kan har blivit hängandes, typ lammelen klibbat fast?
Huggarn
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 april 2008, 00:13

Inlägg av Huggarn »

Troligen en justeringsfråga.
ake64
Inlägg: 166
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:11

Inlägg av ake64 »

Japp

Det finns en torrlamellkoppling innanför kraftuttaget. Det kan vara en justering som Huggarn skriver men den kan också ha tagit ihop.

mvh Åke
Bolinder
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 juni 2008, 20:26
Ort: Ljungby

Inlägg av Bolinder »

Okej, då ska jag testa och justera den först. Det borde ju bli att jag ska släppa trycket på kopplingen då..?
ake64
Inlägg: 166
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:11

Inlägg av ake64 »

Jäpp
Lucas
Inlägg: 68
Blev medlem: 27 maj 2007, 17:15
Ort: Gurresta, Knivsta, Uppsala

Inlägg av Lucas »

Tyvär behöver det inte vara så enkelt att det går att justera. Det kan vara så att kopplingen gått varm så att lammellerna har slagit sig så att dom själva fjädrar så att dom håller sig i ingrepp. Detta medför att om man justerar så att tappen stannar når men lägger ur kopplingen så får man så lågt inkopplingstryck att kopplingen slirar når den ligger i och ska driva nånting, med påföljden att det blir ytterliggare varmgång och lamellerna slår sig ännu mera.
/ Lucas
Låst