Hej,
Jag har ärvt en Volvo BM Boxer 350 från 1956 som jag försöker få att fungera så bra att jag kan sälja den. Det tycks vara problem med laddningen. Batteriet köpte jag för drygt 4000 förra året. Jag får igång den om jag laddar batteriet med laddare men även om jag kör med traktorn en tid och sedan försöker starta utan hjälp av laddare så är det helt dött. Jag antar därför att generator eller nåt annat som sköter laddningen inte fungerar. Skulle gärna vilja ha ett tips på hur jag ska felsöka för att lokalisera felet. Har funderat på att kalla hit en fackman men är rädd för att det skulle kosta men jag kan sälja traktorn för.
Tack på förhand
karl eric
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Laddningsproblem
Moderator: Moderatorer
Re: Laddningsproblem
Lyser laddlampan? Vad har du för generator? Ofta är den bytt till en modernare växelströmsgenerator. Har du sepparat laddregulator (liten svart låda kopplad till generatorn)?
Mitt tips är kolen. Brukar sitta på en brygga baktill på generatorn som sitter med två skruvar om det är en växelströms. Vet inte hur det ser ut på en BM likströmsgenerator då jag aldrig sett nån.
Så här ser ett ombyggnadskitt för modern växelströmsgenerator med inbyggd regulator till boxern ut. Bättre än den gamla likströmsgeneratorn
http://www.oie.se/Produkt/generator-14v ... Id=2932000
Om du är händig så kan du använda en begagnad generator från personbil och göra egna fästen.
Mitt tips är kolen. Brukar sitta på en brygga baktill på generatorn som sitter med två skruvar om det är en växelströms. Vet inte hur det ser ut på en BM likströmsgenerator då jag aldrig sett nån.
Så här ser ett ombyggnadskitt för modern växelströmsgenerator med inbyggd regulator till boxern ut. Bättre än den gamla likströmsgeneratorn
http://www.oie.se/Produkt/generator-14v ... Id=2932000
Om du är händig så kan du använda en begagnad generator från personbil och göra egna fästen.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 29 maj 2014, 09:55
Re: Laddningsproblem
Tack för svar. Jag är ganska säker på att den inte är moderniserad med växelströmsgenerator. Laddningslampan lyser lite svagt när traktor är igång men det gjorde den även på den tiden allt fungerade. Så händig att jag skulle kunna byta ut generatorn till en nyare bättre modell är jag inte. Får nog be om professionell hjälp i så fall.
karl eric
karl eric
Re: Laddningsproblem
Laddningslampan skall inte lysa när motorn är igång.
Även i likströmsgeneratorer byter man kolen. Därvidlag skiljer dom olika generatorerna sig inte från varandra. Det ser bara lite annorlunda ut.
Jag är inte sakkunnig i någon större skala, men är aningen skeptisk till att du får ut dom pengarna som en professionell fordonselektriker kostar i lön plus material, vid en försäljning av traktorn.
Och batteriet, se till att hela tiden hålla det fulladdat. Det tar skada av att stå oladdat! Och ett batteri för 4000 kr är en för stor investering för att bara bli förstört. Det kan handla om några dagar i värsta fall innan batteriet börjar förfalla om det står oladdat.
Så försök få hjälp av någon vänlig bekant med att byta kolen eller montera en ny generator. När man ser det så är det inte så svårt. Och ersätt i stället denna vänliga bekant på kompisbasis.
Alternativet är att sälja traktorn som den står (med fulladdat batteri) men med förbehållet att generatorn är dålig. En händig köpare fixar detta själv.
Även i likströmsgeneratorer byter man kolen. Därvidlag skiljer dom olika generatorerna sig inte från varandra. Det ser bara lite annorlunda ut.
Jag är inte sakkunnig i någon större skala, men är aningen skeptisk till att du får ut dom pengarna som en professionell fordonselektriker kostar i lön plus material, vid en försäljning av traktorn.
Och batteriet, se till att hela tiden hålla det fulladdat. Det tar skada av att stå oladdat! Och ett batteri för 4000 kr är en för stor investering för att bara bli förstört. Det kan handla om några dagar i värsta fall innan batteriet börjar förfalla om det står oladdat.
Så försök få hjälp av någon vänlig bekant med att byta kolen eller montera en ny generator. När man ser det så är det inte så svårt. Och ersätt i stället denna vänliga bekant på kompisbasis.
Alternativet är att sälja traktorn som den står (med fulladdat batteri) men med förbehållet att generatorn är dålig. En händig köpare fixar detta själv.
Re: Laddningsproblem
Om du skriver var du bor så kanske någon av oss kan hjälpa dig. Det är ~1 timmes jobb att montera en generator förutsatt att det finns material och verktyg.
Här har du lite inspiration. Klicka på länken http://bmsidan.egetforum.se/att-byta-ti ... r-t47.html
Här har du lite inspiration. Klicka på länken http://bmsidan.egetforum.se/att-byta-ti ... r-t47.html