Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

650 som stannar efter ett tag.

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

mlkjhr

650 som stannar efter ett tag.

Inlägg av mlkjhr »

Jag har en 650 som förmodligen har nåt tjafs med bränslet. Den går bra några minuter sen tvärdör den. Man kan få igång den att puttra lite försiktigt på tomgång men ger man gas så dör de. När det får stå ett tag så startar den och går fint och så upprepas det. Matarpumpen är ny så den borde vara ok. Allt annat i bränslesystemet är förmodligen av årgång 73 som traktorn. Vad ska jag attackera/felsöka?
Sprickan

Re: 650 som stannar efter ett tag.

Inlägg av Sprickan »

Låter som ett väldigt typiskt täppt i tanken.
Lossa mellan tank och matarpump och se om det rinner bränsle. Om inte så är det täppt i silen tanken.
Sen går du vidare och lossar mellan filtret och pumpen och handpumpar och ser om det kommer. Osv.
Dieselalger kan täppa till det mesta. Brun gegga.
mlkjhr

Inlägg av mlkjhr »

Låter som en bra handlingsplan. Tack!
revert

Inlägg av revert »

Här är en båtsida om dieselmikrober:
http://sxk.se/content/hur-skyddar-du-di ... a-mikrober
Det gäller samma sak på land. Om du nu har fått dieselmikrober, slam, svart gegga i bränslet, så är det tankrengöring som gäller. I förebyggande syfte finns det motmedel, men dom kommer efter tankrengöringen. Sök på fritidsbåtsidor efter ett medel som heter Grotamar.
Vad jag har förstått så räknas detta inte som ett "undergörande och sensationellt mirakelmedel" utan det är ett fungerande förebyggande medel mot dieselmikrober.
Låst