Hej,
Jag är ny som såväl traktorägare som medlem på detta forum. Jag har handlat en T22 1948 och håller på att plocka iordning den efterhand med kylarslangar, förgasarrenovering, byte till 12 V växelströmsgenerator etc.
Jag har en fråga som gäller gasreglaget. Det går ju till den påbultade drivningen till magneten och vidare med ett till stag genom motorblocket till förgasarspjället. Jag undrar hur detta fungerar och vad som och när förgasarspjället öppnar eftersom det är fjäderbelastat och inte kan tvingas till öppning. Traktorn är lite klen vid hård belastning och tvingar man manuellt upp spjället finns det mycket mer att ge.
Jag vore jättetacksam för en förklaring hur detta funkar och vanliga fel.
Tack på förhand!
MVH Leffa
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
T22 gasreglage
Moderator: Moderatorer
Re: T22 gasreglage
Det är kopplat via en varvtals regulator som helt enkelt gör att motorn håller det inställd varvtalet oavsett belastning (eller ja motorn har ju sina gränser) Dvs går det tyngre så motorn vill tappa varv så får motorn mer soppa och luft, och tvärt om vid tex med lutningar.
Det låter som din regulator behöver justeras eller att den är sliten det finns några lager och fjädrar i dom där som kan bli dåliga, men dom kan också bli rejält glappiga i länkagen och då kan det räcka att justera stagens längder, lite i taget och hålla koll på vart man började justera så man inte sabbar allting.
Det låter som din regulator behöver justeras eller att den är sliten det finns några lager och fjädrar i dom där som kan bli dåliga, men dom kan också bli rejält glappiga i länkagen och då kan det räcka att justera stagens längder, lite i taget och hålla koll på vart man började justera så man inte sabbar allting.
hej, jag
Re: T22 gasreglage
Tack för infon! Nu klarnade det betydligt. Jag börjar lite försiktigt med de yttre länkagen och ser om det ger nåt. Sen blir det väl att demontera hela bråten och gå igenom.
Sen, eftersom det verkar vara på tapeten då och då på forumet, kan jag längre fram beskriva resultatet av generatorbyte till 12 V vxlström. Har köpt en liten 35A från en VW Golf som verkar passa nästan perfekt. Åker upp om 2 v till traktorn och kan då verifiera mina teorier.
MVH Leif
Sen, eftersom det verkar vara på tapeten då och då på forumet, kan jag längre fram beskriva resultatet av generatorbyte till 12 V vxlström. Har köpt en liten 35A från en VW Golf som verkar passa nästan perfekt. Åker upp om 2 v till traktorn och kan då verifiera mina teorier.
MVH Leif