Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Volvo BM T430 startar inte

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

bonde1020

Volvo BM T430 startar inte

Inlägg av bonde1020 »

Hej!

Jag har en Volvo BM T430 som inte startar. Jag hade lånat en vagn av min farbror och när jag lämnade tillbaka den och var på väg hem började en röd lampa med ett batteri på lysa, när jag hade stannat traktorn och tagit ut nyckeln lyste den fortfarande och nu startar den inte. Jag har laddat båda batterierna som sitter i traktorn men den startar ändå inte.
Vad kan vara fel?

Tacksam för svar!
daisel
Forumberoende

Re: Volvo BM T430 startar inte

Inlägg av daisel »

Orkar startmotorn dra runt motorn med vettig fart? dvs låter det som det brukar när du försöker starta, har stoppen gått tillbaks ordentligt? följ vajern och dra stoppen in och ut så se så det rör sig på armen som den är kopplad till på insprutningspumpen
hej, jag
bonde1020

Inlägg av bonde1020 »

Det är ingenting som händer när man trycker på startknappen, så jag har ingen aning vad som kan vara ett möjligt fel :/
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Jag skulle först säga avbrott i elen nånstans mellan batteri och tändlås, då kan lampan tändas när motorn är igång, och då kommer den heller inte att starta.
Men om den lyser även med avstängd motor så vette tusan...

Men nåt knas har du i elen, och den är inte speciellt invecklad i en 430.
Kolla allt under ratten, framför allt efter "ihopsmälta" ledningar, lite skav och ledningar som lägger sig ihop brukar kunna få såna här symptom.

Skulle även kunna vara tändlåsen som sagt upp sig.
VolvoBMNisse

Inlägg av VolvoBMNisse »

Hej.

Om startmotorn inte alls går när startknappen trycks in, kolla om startspärrkontakten till kopplingspedalen fungerar, motorn kan bara startas om kopplingspedalen trampas ner helt.

Startspärrkontakten sitter under traktorn vid kopplingspedalens lagring.

/VolvoBMNisse
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Hur har det gått?
Jag skulle nästan tro att den fungerar igen då vi inte hört nåt på ett tag, men en rapport vore trevligt.

Att det skulle vara startspärren betvivlar jag då det verkar vara mer avancerat fel i elsystemet.
Låst