Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Skillnad mellan bakaxel till en Bamse och Viktorn

Diskussioner kring allt mellan koppling och hjul

Moderator: Moderatorer

dr_henke

Skillnad mellan bakaxel till en Bamse och Viktorn

Inlägg av dr_henke »

Hallå,
Hittade detta intressanta forum idag!

Tänke bara fråga om det är någon skillnad på bakaxeln till en Bamse och en Viktor?
Kör man en Bamse med hjälp av styrbromsar endast? Har Bamsen diffspärr?

Tacksam för svar!
Johan Sandahl

Re: Skillnad mellan bakaxel till en Bamse och Viktorn

Inlägg av Johan Sandahl »

Det är stor skillnad mellan dessa, Bamsen har ingen differential utan driver lika mycket på båda. Styrningen sker med hjälp av styrkopplingar och styrbromsar. Styrkopplingen består av styrlameller som frikopplas individuellt via styrspakar för höger och vänster. Samma spak sköter även styrbromsen. Lite pill med att justera in dessa, min bamse var lite feljusterad när jag köpte den så att den egentligen bara drev på ett band, dock gick den rakt i alla fall pga banden.
ortoped

Re: Skillnad mellan bakaxel till en Bamse och Viktorn

Inlägg av ortoped »

Lite gammal tråd men jag försöker ändå. Precis köpt en röd bamse där jag misstänker att lamellerna inte fungerar vä och på hö sida känns det som Johan skrev, att bandet inte driver eftersom den stannar när jag bromsar med vä pedal och spak. Du skrev att det gick att justera det. Hur går det till? Måste man lossa trumma och lameller eller går det att göra ändå?
Låst