Hej,
Jag har köpt en Bm T 650 nyligt.
När jag provkörde den fungerade hög och låg som det ska ( den har ej snabbväxel).
Sen ställde jag traktorn för att packa om lastarkolvarna.
Nu får jag inte i högväxeln. Först hade jag låst fast den via kraftuttaget ( nybörjarmiss).
Men nu är det nått annat. Kan det bara var justering av spaken eller vad finns det som kan jävlas?
Om jag lägger i en växel och släpper kopplingen med högen i händer ingenting. Om jag då trycker på högspaken så kan man "räkna kuggarna".
Känns dock otroligt att spaken ska behöva justeras från en gång till en annan.
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Högväxel T 650
Moderator: Moderatorer
Re: Högväxel T 650
Första tanken var ju att drivhjulsberoende kraftuttag ligger i, men det verkar du ha koll på... Eller?
Annars så nä, en sån rejäl justering ska inte behövas så där bara, men länkaget kan ju ha hoppat isär nånstans, eller ett stag blivit krökt (t.ex. när man försöker få i hög med drivhjulsberoende PTO och tar i för mycket)
Följ länkaget och se hur det ser ut.
Hittar du inget konstigt, lossa nånstans nära lådan och lägg i direkt där och se om det fungerar.
Annars så nä, en sån rejäl justering ska inte behövas så där bara, men länkaget kan ju ha hoppat isär nånstans, eller ett stag blivit krökt (t.ex. när man försöker få i hög med drivhjulsberoende PTO och tar i för mycket)
Följ länkaget och se hur det ser ut.
Hittar du inget konstigt, lossa nånstans nära lådan och lägg i direkt där och se om det fungerar.
Re: Högväxel T 650
Jodå, men inte till en början. Så det har ju gjorts några försök.
Skillnaden märks dock tydligt då inga kuggar känns när man försöker lägga i högen om spaken för drivhjulsberoende ligger fel.
Jag ska ta ditt råd och lossa länkaget alt justera lite. Inget ser krokigt ut och allt sitter där det ska, men det kan väl inte vara så mycket annat?
Spelar det någon roll om man har motorn igång eller inte när man växlar mellan hög och låg? (Har inget med det här att göra, bara nyfikenhet)
Skillnaden märks dock tydligt då inga kuggar känns när man försöker lägga i högen om spaken för drivhjulsberoende ligger fel.
Jag ska ta ditt råd och lossa länkaget alt justera lite. Inget ser krokigt ut och allt sitter där det ska, men det kan väl inte vara så mycket annat?
Spelar det någon roll om man har motorn igång eller inte när man växlar mellan hög och låg? (Har inget med det här att göra, bara nyfikenhet)
Re: Högväxel T 650
Det är nog som du sa att ett stag har blivit lite lite krokigt.
Lite justering så funkar det
Lite justering så funkar det