Vi har köpt en liten gård utanför Halmstad. På en gård skall det finnas en traktor. Efter en tids letande och läsande hittade jag en fin liten BM Buster 400 strax söder om Halmstad. Det var när jag skulle köra traktorn hem de högre makterna bestämde sig för att det inte skall finnas en traktor på vår gård (som fungerar i alla fall). Efter ca: en mil stannar den och vägrar starta. Jag ringer säljaren som kommer och Bogserar tillbaka traktorn. Säljaren lovar fixa felet vilket han också gjorde, tror jag! Efter ett par dagar skickar jag en bärgningsbil att hämta traktorn som för en slant levererar hem den.
Dagen efter är den lite tjurig att starta men till slut hostar den igång. Jag kör runt lite, testar lastaren och fixar lite med den, glad som jag är. Ytterligare en dag senare krånglar den igen och jag tar lite startgas till hjälp. Den startar men ett oroväckande högt knackande ljud hörs och jag är på väg att stänga av när det smäller. När värsta chocken lagt sig konstaterar jag att en vevstake tittar ut genom blocket och all olja ligger i en pöl på gårdspalnen. Att jag var störd är nog en mycket mild beskrivning. Efter en vecka hade den värsta ilskan lagt sig och jag hade fått några symboliska tusenlappar tillbaka av säljaren. Nu var jag förståeligt nog ganska trött på traktorer och hade inga planer på att börja leta efter en ny direkt.
Men plötsligt händer det! På en lunch träffar jag en bekant som säger att han har några traktorer efter sina föräldrars dödsbo. Han erbjuder mig att köpa en till ett bra pris om jag vill, och det vill jag naturligtvis. Sagt och gjort, snart sitter jag i en BM t430 -76, återigen på väg från södra Halmstad mot Harplinge. Nyare traktor, till ett bra pris och som spinner som en katt, nu var jag glad igen!
Traktorn fungerar utmärkt, lastaren från Bustern passar och solen sken. Vid midsommar åkte vi balavagn med den och alla tyckte jag hade en fin traktor. Åka balavagn, det gillar barnen och deras kompisar så det blev en del turer även efter midsommar. På en av turerna stanar ekipaget på en smal grusväg. Av med kidsen som fick gå hem, ställa balavagnen i skogen och hämta bogserhjälp. Felet var en massa gegga i tanken som till slut täppt till slangen och finfilterna.
Innan jag hinner byta filter och lufta systemet händer något annat. Vi hade lagt oss, klockan var halv elva, då smäller det. Jag menar en smäll som från en granatkastare. Det ekade mellan husen i hela byn. Jag rusar upp med ficklampa då jag trodde utedelen till värmepumpen exploderat. Jag hittar ingenting. Dagen efter förstod jag vad det var. Det bakre traktordäcket hade smällt. Nu hade jag kunnat dräpa någon, va i h-vete är det som händer?
Ok, jag byter det trasiga hjulet mot ett av dem på den trasiga Bustern, byter filter, luftar systemet fem gånger och sätter på lastaren. Äntligen funkar allt igen!
Nu är jag inte riktigt nöjd med tilten på skopan (ombyggd Ålö Quicke 2000) så jag skär loss fästöglorna till hydraulkolven för att svetsa fast dem lite högre upp. Jag har lossat skopan och dragit den några meter ifrån traktorn. När jag sitter och knackar slagg hör jag ett knäppande till höger om mig. I samma ögonblick som jag tittar åt höger smäller det andra däcket. Tror ni mitt hjärta stannade! Vilken smäll.
Det här var min historia, om mina traktorer och vedermödor. Till helgen blir det nu att ta nästa hjul från Bustern och hålla tummarna. Men...vad händer nästa gång? Som sagt spöken elle otur, det är frågan.
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Spöken eller maximal otur
Moderator: Moderatorer
-
Spöken eller maximal otur
Senast redigerad av luddekungen den 4 maj 2013, 06:20, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Spöken eller maximal otur
Det var väldigt vad det händer saker där då!
En sak skulle jag dock vilja reda ut:
Den gamla, vad är det för traktor?
Bm 400 Boxer finns inte, boxer heter 350 (och 600)
BM 320, 400 och 430 heter Buster, vilket jag antar att det är då bakhjulen verkar passa rakt av på en 430.
Men nyfiken är jag då det är helt olika motorer i dessa, och jag har en BM 400...
En sak skulle jag dock vilja reda ut:
Den gamla, vad är det för traktor?
Bm 400 Boxer finns inte, boxer heter 350 (och 600)
BM 320, 400 och 430 heter Buster, vilket jag antar att det är då bakhjulen verkar passa rakt av på en 430.
Men nyfiken är jag då det är helt olika motorer i dessa, och jag har en BM 400...
Jag vill inte vara viktigpetter eller vara näsvis*, men när jag läste att du hade drabbats av "gegga i tanken" tänkte jag genast på det här: http://old.sxk.se/tekniska/btf/bransle/ ... ransle.htm
Om det är sådana dieselmikrober som beskrivs i texterna så måste det åtgärdas ordentligt för att inte återkomma. Det finns motmedel, men man måste alltid göra helt rent först.
*OBS! Jag menar inte att Ralle är viktigpetter eller näsvis. Jag tänkte på mig själv och hur jag presenterar mitt inlägg.
Om det är sådana dieselmikrober som beskrivs i texterna så måste det åtgärdas ordentligt för att inte återkomma. Det finns motmedel, men man måste alltid göra helt rent först.
*OBS! Jag menar inte att Ralle är viktigpetter eller näsvis. Jag tänkte på mig själv och hur jag presenterar mitt inlägg.
-
Tack Ralle! jag har ändrat i texten. Var fick jag Boxer ifrån?
Luddekungen
Luddekungen