Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Vatten i oljan

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

TheDVL
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 juli 2012, 21:31

Vatten i oljan

Inlägg av TheDVL »

Hej alla
Första inlägget i detta forum och hoppas få lite hjälp i ett ärende som driver mig till vansinne.
Jag är ägare till en Volvo BM 650, 76:a.
Förra hösten gick termostaten sönder och det började försvinna vatten.
Pratade med en massa verkstadspersonal som sa att topparna på denna traktorerna oftast inte slog sig utan det var bara att byta toppackning.
Sagt och gjort rev jag och polaren och bytte olja, filter och toppackning.
Allting verkar till ha varit bra fram till slutet av vintern i år.
Insåg att den sugit i sig en massa vatten igen så jag rev toppen själv och lämnade iväg den för planing.
Bytte olja och toppackning igen. Allt verkade bra återigen men nu efter ett par veckor har vatten börjat försvinna igen.
Oljan blir helt svart och delar sig efter ha stått ett tag från vattnet.
Rev av ventilkåpan och mycket riktigt.....vatten (majonäs i ventilkåpan)!!
Det jag inte gjort är att efterdra bultarna eftre varmkörning, detta efter ha fått information från verkstad att detta inte behövdes.
Drog bultarna till 176 Nm (18kp) men passade på idag att dra bultarna till 180 Nm enligt bultmönster och det var inte mycket innan momentnyckeln klickade.
Har alltid kört 50/50 blandning med glykol/vatten och ingen frostplugg har flyttat sig.

Var börjar jag?
Vad har hänt?

Skulle uppskatta hjälp i detta för jag vet inte vad jag skall göra längre

/TheDVL
TheDVL
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 juli 2012, 21:31

Re: Vatten i oljan

Inlägg av TheDVL »

Har googlat runt lite och läste lite på denna sida:
http://www.nilehnteknik.se/?p=10547
Det finns även risk för att fodertätningarna i motorn går sönder. Då kommer det glykol i oljan vilket är skadligt för vevlagren.
– Ta fingret vid änden på röret till vevhusventilationen. Där sitter alltid en droppe. Det ska vara rent kondensvatten. Finns det glykol i vattnet har fodertätningarna gått och då är det bara att byta kolvar och foder, säger Lars-Olle Ivarsson.
Min fråga är nu om det nu är fodertätningarna som är kass...kan man då byta endast dessa eller måste man byta kolvar, foder och tätning?
Kostar ju närmre 10.000kr om man skall handla på OIE

/TheDVL
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Re: Vatten i oljan

Inlägg av daisel »

Det kan mycket väl va fodertätningarna, och nej du behöver inte byta något mer än dom, men jag hade bytt kolvringarna och honat fodrerna när jag man ändå är där och river, slipat ventiler och kollat spridarna, skaffa en verkstadshandbok och följ den noga så blir det bra
hej, jag
Låst