Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Injectorpump
Moderator: Moderatorer
Injectorpump
Hej. Är det Någon som kan hjälpa mej med hur man ställer in dieselpumpen. Pump kopplingen har vridit sej. Mvh Rickard
Re: Injectorpump
Jag glömde skriva att det är en Bm 35 -54 .
Re: Injectorpump
Det är inte svårt att justera till tändförställningen på en BM35/36 motor. Börja med att lyfta av ventilkåpan samt öppna den lilla luckan på sprängkåpans högra sida som visar graderna på svänghjulet.
* Vrid motorn i rotationsriktningen tills främre cylinderns (1:ans) båda ventilvippor "väger" (ena på väg upp o andra på väg neråt) När vipporna står jämns med varandra så gör ett märke på vevaxelremskivan och på blocket.
* Vrid sedan nästan ett helt varv, men håll koll på graderingen på svänghjulet i lilla luckan. När siffran 28 står mitt för markeringen så stanna där. Om man råkar passera 28 så backa minst ett halvt varv o vrid sedan till 28 igen (för att frångå drevens glappmån i transmissionen)
* Nu står motorn på exakta tändpunkten för 1:ans cylinder. Kolla då att strecket på Insprutningspumpens drivaxel står mitt för strecket på pumphuset. Om inte så lossa dom två skruvarna i pumpens drivkoppling och justera till märkningarna stämmer mot varandra. Dra fast skruvarna igen.
* Montera ventilkåpan (dra inte skruvarna för hårt!!) o de lilla locket på sprängkåpan. Klart!
Hämtat från ola viklunds hemsida (http://www.traktorveteraner.se/)
* Vrid motorn i rotationsriktningen tills främre cylinderns (1:ans) båda ventilvippor "väger" (ena på väg upp o andra på väg neråt) När vipporna står jämns med varandra så gör ett märke på vevaxelremskivan och på blocket.
* Vrid sedan nästan ett helt varv, men håll koll på graderingen på svänghjulet i lilla luckan. När siffran 28 står mitt för markeringen så stanna där. Om man råkar passera 28 så backa minst ett halvt varv o vrid sedan till 28 igen (för att frångå drevens glappmån i transmissionen)
* Nu står motorn på exakta tändpunkten för 1:ans cylinder. Kolla då att strecket på Insprutningspumpens drivaxel står mitt för strecket på pumphuset. Om inte så lossa dom två skruvarna i pumpens drivkoppling och justera till märkningarna stämmer mot varandra. Dra fast skruvarna igen.
* Montera ventilkåpan (dra inte skruvarna för hårt!!) o de lilla locket på sprängkåpan. Klart!
Hämtat från ola viklunds hemsida (http://www.traktorveteraner.se/)
hej, jag