Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Laddlampa 650 -73
Moderator: Moderatorer
Laddlampa 650 -73
Någon kunnig ! Laddlampa är släckt när jag slår till strömmen men tänds när jag slår av den. Är det ett generatorfel eller jordfel måntro. ( Ska tilläggas att jag inte är särskillt elkuning) Den är utrustat med växelströmmare. Tror inte den laddar längre , den har haft det innan att man var tvunga att ha ett bra varv innan laddlampan släcktes..om det har någon betydelse i sammanhanget. Tacksam för hjälp.
Re: Laddlampa 650 -73
Det låter som dåliga kol. Har du mätt något på generatorn eller batteriet?
Om det är en modern generator, efter ca 1980 eller däromkring så byter man både kol och laddregulator i en enhet. Den kan se ut så här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... -63311009/
(Detta är en slumpvis vald bild. Den kan se lite annorlunda ut på din generator, men snarlik)
Om det är en äldre växelströmsgenerator så hade dom ofta laddningsregulatorn i en knytnävstor plåtburk utanför generatorn. Kolhållaren var dock lik den på bilden.
Kolla vad du har för en generator, eventuellt om det är en gammal bilgenerator?
Om det är en modern generator, efter ca 1980 eller däromkring så byter man både kol och laddregulator i en enhet. Den kan se ut så här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... -63311009/
(Detta är en slumpvis vald bild. Den kan se lite annorlunda ut på din generator, men snarlik)
Om det är en äldre växelströmsgenerator så hade dom ofta laddningsregulatorn i en knytnävstor plåtburk utanför generatorn. Kolhållaren var dock lik den på bilden.
Kolla vad du har för en generator, eventuellt om det är en gammal bilgenerator?
Re: inkoppling av ny växelgenerator
Hej!
Är det någon som vet hur man kopplar in en generator på min BM 2250 med extern regulator?
Jag har köpt en ny gen.från Oie Typ Esekta tror jag den heter.
Men nu sitter det en ext.relä i fronten med tre anlutningar fr.vänster sett en grön,och sen fyra svarta som sitter ihop, och sen två vita som sitter ihop.Vad gör jag med dom.
På gen.B+ ska batterianlslutning det förstår jag men sen finns det en grön och en svart var ska dom sitta.
Är det någon som vet hur man kopplar in en generator på min BM 2250 med extern regulator?
Jag har köpt en ny gen.från Oie Typ Esekta tror jag den heter.
Men nu sitter det en ext.relä i fronten med tre anlutningar fr.vänster sett en grön,och sen fyra svarta som sitter ihop, och sen två vita som sitter ihop.Vad gör jag med dom.
På gen.B+ ska batterianlslutning det förstår jag men sen finns det en grön och en svart var ska dom sitta.