Tjenare alla! Jag undrar varför kopplingen mellan motor o pump har gått sönder?
Kan pumpen vara på väg att skära tro?
Går det att få tag i nya plattor i kopplingen.
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
dieselpumpsproblem BM35
Moderator: Moderatorer
Re: dieselpumpsproblem BM35
Har varit med om detta på den boxer 350, är ju liknade konstruktion. Detta beroende på att någon del hade suttit löst och förstört kopplingen, tror enda lösningen är att köpa en komplett koppling begagnat, alternativt prata med frimor som jobbar mycket med pumpkopplingar inom tex hydraulik eller vvs.
Vad jag vet så finns det tre olika typer av pump kopplingar på dessa original, en med klo koppling med gummi bussning, en med stålschims som är ihop bultade och den tredje med fiber brickor
Vad jag vet så finns det tre olika typer av pump kopplingar på dessa original, en med klo koppling med gummi bussning, en med stålschims som är ihop bultade och den tredje med fiber brickor
hej, jag
Re: dieselpumpsproblem BM35
är det kopplingen med stålskivor som sitter tre och tre, så kan ju en plåtfirma med som är hyfsat utrustad skära till nya
om du har någon som är så hel att den går att ha som mall.
Fanns orginal två olika storlekar av stålbrickor, kopplingen benämns ``bosch koppling´´ och visade sig vara en bräcklig konstruktion.
De ersattes senare med ``simms kopplingen´´ (den med två aluminiumklor med gummistjärna emellan)
Den vrider sig på axeln vid problem istellet för haveri.
Orsak till kopllingshaveri kan vara att skruvarna varit lösa i kopplingen eller att pumpen går tungt till följd av för lite olja i tråget på pumpen eller att det kommit något ``skit´´ i en spridare så att den kärvar, räcker med ett insprutningstillfälle.
om du har någon som är så hel att den går att ha som mall.
Fanns orginal två olika storlekar av stålbrickor, kopplingen benämns ``bosch koppling´´ och visade sig vara en bräcklig konstruktion.
De ersattes senare med ``simms kopplingen´´ (den med två aluminiumklor med gummistjärna emellan)
Den vrider sig på axeln vid problem istellet för haveri.
Orsak till kopllingshaveri kan vara att skruvarna varit lösa i kopplingen eller att pumpen går tungt till följd av för lite olja i tråget på pumpen eller att det kommit något ``skit´´ i en spridare så att den kärvar, räcker med ett insprutningstillfälle.