Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Motorn skurit?

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

CalleBm

Motorn skurit?

Inlägg av CalleBm »

Hej!
Har en BM 400 som grabben körde iväg med häromdagen. Plötsligt så tappar den fart och dör och sen går den inte runt längre. Vad kan ha hänt? När jag tittade på oljestickan var nivån låg. Frågan är om den varit låg och därför skurit eller om oljan tagit vägen någonstans...? Tacksam för tips o förslag på vad man kan göra.
GMEM

Re: Motorn skurit?

Inlägg av GMEM »

Hej,

Låg nivå borde inte orsaka att den skär. Det går ca 6 liter olja i motorn och vid låg nivå är det fortfarande 5 liter kvar.
Vad visar olje trycksmätaren? Är visaren på grön skalan. Om inte häll på olja till max på stickan och snabb testa.
Går de inte upp kan det va oljepumpen men inte vanligt. Sitter gansla lätt åt komlig under tråget. Finns att köpa på OE parts.
Men det kan va luft i systemet. Matar pumpen på vänster sida med glas koppen kan läcka in luft. Detta kan du kolla om du luftar med hjälp att pumpa på spaken vid matarpumpen öppna sen filter ett ngt, stäng och öppna skruv på insprutar pumpen, stäng och sen filtret efter. Startar den då så suger koppen luft och den kommer att stanna igen efter ett tag. Byt, finns på OE parts.

Men svårt och ge råd på avstånd.
MVH

GMEM
CalleBm

Inlägg av CalleBm »

Hejsan och tack för många fina förslag på felsökning. Motorn går dock inte runt alls vilket gör att jag tror att den skurit, eller om den kan "fastna" på nåt annat sätt. Det hände dock under körning.
/Calle
revert

Inlägg av revert »

Då är det dessvärre bara kvar att öppna motorn och undersöka. En sätt kan ju vara att tappa ur oljan först och se om det finns metallspån och annat i den. Vill man veta mer så kan man ju ta ner tråget sedan. Där borde finnas större metallbitar som inte följer med oljan ut. Dessutom har man möjlighet att titta in i motorn underifrån.
Sprickan

Inlägg av Sprickan »

Kan kanske vara hydraulpumpen på nåt vis också, men kanske inte lika sannolikt som att motorn skurit.
CalleBm

Inlägg av CalleBm »

Hej!
Tackar för alla bra råd. Nu har jag plockat ner hela motorn och det visade sig vara vevlagret på cylinder 1 som gått. Nu är det beställt nya lager samt alla packningar sen är det bara till att försöka komma ihåg hur det satt... :roll: Återkommer om jag behöver hjälp eller om jag lyckas inom kort!
/Calle
Låst