Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Växling av kraftuttaget på BM 430...

Diskussioner kring allt mellan koppling och hjul

Moderator: Moderatorer

Pe-Er-79
Inlägg: 11
Blev medlem: 2 februari 2013, 19:17

Växling av kraftuttaget på BM 430...

Inlägg av Pe-Er-79 »

I tider med höga bränslepriser och en vilja att försöka vara miljövänlig, så undrar jag Följande. Lägg Hög/Låg växeln i neutralläge, koppla på kraftuttaget som drivhjulsberoende. Och vips, nu står traktorn stilla och man kan använda växellådan för att variera rotationshastigheten på kraftuttaget.

1. Är det här en "metod" som man kan använda sig av, för att sänka motorvarvet (och bränsleförbrukningen) vid användning av kraftuttaget under stationär drift?

2. Står inte ett ord om detta i instruktionsboken till traktorn. Traktorn kanske tar stryk av detta eller så är det mer eller mindre meningslöst?

3. Om man kan jobba med traktorn på detta sättet, så antar jag att det finns någon med koll på motorvarv/växel/PTO..
Alltså vid vilket motorvarv traktorn ger 540 rpm PTO på ettans växel, tvåans växel, treans o.s.v?
Ralle
Forumberoende
Inlägg: 381
Blev medlem: 4 augusti 2007, 13:15

Re: Växling av kraftuttaget på BM 430...

Inlägg av Ralle »

Med erfarenhet från BM 400 så går det bra att köra så.

På fyran får man 540 rpm på PTO vid 1350 rpm på motorn, vilket ju är lägre än vid "normal" drift.
Om denna utväxling stämmer även på 430 kan jag inte lova, men tror att lådan har samma utväxling.
Pe-Er-79
Inlägg: 11
Blev medlem: 2 februari 2013, 19:17

Re: Växling av kraftuttaget på BM 430...

Inlägg av Pe-Er-79 »

Ralle skrev:Med erfarenhet från BM 400 så går det bra att köra så.

På fyran får man 540 rpm på PTO vid 1350 rpm på motorn, vilket ju är lägre än vid "normal" drift.
Om denna utväxling stämmer även på 430 kan jag inte lova, men tror att lådan har samma utväxling.
Trevligt! BM 400 Buster har väl stora likheter med 430, jag tror också att lådan har samma utväxling. Hur kom du fram till att motorn ska ligga på 1350rpm för att lämna 540 rpm PTO?
Ralle
Forumberoende
Inlägg: 381
Blev medlem: 4 augusti 2007, 13:15

Re: Växling av kraftuttaget på BM 430...

Inlägg av Ralle »

Lite liknande funderingar i en tråd i ett annat forum :mrgreen:
Det finns lite data om detta i instruktionsboken för BM400, utifrån dessa kan man räkna ut varvtalen.
Pe-Er-79
Inlägg: 11
Blev medlem: 2 februari 2013, 19:17

Re: Växling av kraftuttaget på BM 430...

Inlägg av Pe-Er-79 »

Ralle skrev:Lite liknande funderingar i en tråd i ett annat forum :mrgreen:
Det finns lite data om detta i instruktionsboken för BM400, utifrån dessa kan man räkna ut varvtalen.
"Data" menar du info om utväxlingar? Det vore kanon om du kunde förklara hur du räknat? Tycker detta är oerhört intressant!
Ralle
Forumberoende
Inlägg: 381
Blev medlem: 4 augusti 2007, 13:15

Re: Växling av kraftuttaget på BM 430...

Inlägg av Ralle »

Ur BM 400 instruktionsbok:
Drivhjulsberoende pto bm400.JPG
Där har du PTO varvtal vid olika motorvarvtal och växlar.
Sen är det bara att räkna om...
Senast redigerad av Ralle den 14 februari 2013, 19:57, redigerad totalt 3 gång.
Pe-Er-79
Inlägg: 11
Blev medlem: 2 februari 2013, 19:17

Re: Växling av kraftuttaget på BM 430...

Inlägg av Pe-Er-79 »

Ralle skrev:Ur BM 400 instruktionsbok:
Drivhjulsberoende pto bm400.jpg
Där har du PTO varvtal vid olika motorvarvtal och växlar.
Sen är det bara att räkna om...
Kanon, man tackar!
Pe-Er-79
Inlägg: 11
Blev medlem: 2 februari 2013, 19:17

Re: Växling av kraftuttaget på BM 430...

Inlägg av Pe-Er-79 »

I fall någon har intresse.. Jag har nu gjort mätningar med en handhållen laser varvrräknare. Och alltsammans verkar stämma med datan om varvtal, som kommer från 400 Buster. En BM 430 har alltså samma förhållande mellan motorvarv och PTO, som en 400 Buster. Om man har snabbväxel på BM 430, då ska den ligga i högläge, annars får man ett annat varv på PTOn.

Min slutsats är följande. En BM 430 med PTO drivhjulsberoende, 4:ans växel och eventuell TracTrol i högläge, ger 540rpm PTO när motorn ligger på 1350rpm.
Om man kör PTO oberoende, så får man 540rpm PTO vid motorvarv 1770rpm..

3ans växel och ev TracTrol i högläge ger 540rpm PTO vid motorvarv 1765rpm. Nästan exakt samma varv som när PTO körs oberoende.
Låst